Kokain i samband med miljön

Efter att jag skrivit inlägget om kokain så fastnade jag för en annan artikel som jag hittade på National Geographics sida, samma sida som länken i det tidigare inlägget om kokain kommer från. Den handlar om kokainodlingarnas inflytande över naturen, regnskogar och den biologiska mångfalden. Här är länken (som jag sammanfattar kort nedanför):    http://natgeo.se/natur/miljoe/kokain-daligt-foer-miljoen           Sammanfattning  Artikeln handlar om kokainets miljöinverkan. Man har alltså, efter olika utredningar, kommit fram till att odlandet av kokabuskar har lett till skövlande av viktig regnskog i Colombia. I närheten av odlingarna så var det alltså större chans att regnskog skulle huggas ner, vilket inte alls är bra för den biologiska mångfalden. Arter som harpyor, tapirer, gula pilgiftgrodor och glasögonbjörnar - som alla lever i colombias skogar - löper större risk för att utrotas. Den största delen av den skövlade regnskogen används dock inte för att odla kokabuskar, utan plantagerna lockar människor till sig som slår sig ner och utnyttjar all närliggande plats för bl.a. lantbruk. Den regnskog som huggs ner kan dock inte ersättas i första laget och inte de arter som tar skada heller. Analys    Hur ska man då försöka återställa, eller t.o.m. försöka hindra, skövlingen av dessa regnskogar? I artikeln så hävdar man att skärpta lagar skulle kunna hjälpa, men i min åsikt så låter det väldigt bristfälligt. Vi talar om många människor som riskerar sina liv för att illegalt smuggla in narkotika över gränser till olika länder. Jag tror knappast att en till lag skulle avskräcka dem, utan det behövs nog fler faktorer. För de individer som det gäller så tror jag mer på övervakning. Jag tror att om man håller uppsikt över landets skogar och försöker se till, i så stor utsträckning som möjligt, att de inte skövlas och det i kombination med stöd i lagen skulle nog kunna hjälpa.    Gita D