Geoff Bell från Kingsman frontar PlayOJO i ny Tv-reklam

Den som har koll på vilka kändisar som dykt upp i kasinoreklam har något utav ett ess i rockärmen när det kommer till oväntade samtalsämnen. Som svensk kanske man särskilt tänker på Jens Hultén från Johan Falk-filmerna. Eller varför inte Samuel L. Jackson? I den senaste Tv-reklamen från PlayOJO så dyker däremot ingen mindre än gangsterskådespelaren Geoff Bell upp. Med en karriär som sträcker sig åtminstone 17 år bakåt i tiden så har han kommit att förknippas med independentfilmen Green Street Hooligans och spionkomedin Kingsman: The Secret Service. Att det blivit något utav en trend att dyka upp i just TV-reklam har sina förklaringar. För skådespelare ger det dem en unik möjlighet att profilera sig och fortsätta vara färsk i folks minne. Utöver detta så kommer formatet med en ganska unik nivå av kreativ frihet som gör att en skådespelare kan röra sig utanför traditionella ramar. Ofta med en humoristisk framtoning. Reklamen anspelar på tydliga kontraster mellan generationer I den senaste Tv-reklamen från PlayOJO ser vi Geoff Bell i rollen som den traditionalistiska och något instabila gringubben Clint. Med fullständig oförståelse för den moderna tidens strävan efter att tjänar pengar på rättvis grund, snarare än att krama ur människor deras sista kronor, går han mild bärsärkagång inne på kontoret till det onlinekasino som han arbetar för. Vi lämnas oväntade vad som händer när han väl lämnat byggnaden. Förmodligen tvingas han att på sikt konfrontera sig själv. Reklamen talar sitt tydliga språk med anspelning på att det pågående generationsskiftet i världen har fört med sig nya sätt att driva affärsverksamhet. Det som man kommer ihåg från reklamen är inte bara själva budskapet utan även skådespelarinsatsen i sig. Det är tydligt att Geoff Bell fick fria händer och att de övriga skådespelarna inte behövde göra mycket mer än att reagera på hans utbrott. Men vad denna reklam lämnar oss att fundera över är egentligen inte så mycket vad som händer med Clint, utan snarare huruvida vi själva identifierar oss med honom. Är egenintresse verkligen något som långsiktigt gynnar oss? Är det rimligt att förvandla sig själv till en stenstod och arbeta mot förändring? Bra reklam har en innebörd som är större än själva kärnan av budskapet. Den får oss att grubbla över såväl oss själva som vår samtid.  Är du en Clint? Och om du är det, är det av fri vilja eller råkade det bara bli så? Vad är det som får en skådespelarinsats att sticka ut? Det har kommit att kallas för metoden eller för karaktärsskådespeleri. Tekniken härleds ofta till legendariske skådespelaren Lee Strasberg men förknippas mer ofta med skådespelare så som Robert De Niro och Marlon Brando. Vad det handlar om är att övertyga med verkliga känslor och vara en person snarare än att sträva efter att spela en roll. Här ser vi hur även Geoff Bell lyckas med konststycket att faktiskt förmedla en karaktär. När vi tittar på reklamen så ser vi inte en skådespelare. Vi ser Clint. Det är detta som gör att vi kommer att komma ihåg vad vi har sett snarare än vilken skådespelare som vi faktiskt har sett. Hur många skådespelare kommer du ihåg som har dykt upp i kasinoreklam?