3 dygn i Israel

Hej fina ni! Nu har jag äntligen landat hemma igen efter en långhelg i Tel Aviv och Israel. Jag har verkligen inte hunnit sitta ner med datorn under helgen och visste inte riktigt hur jag skulle blogga om resan, så vi kör typ en helg i bilder, fast Israel-edition! :-) Vi åkte som sagt i torsdags vid 12 efter en lunch på Joe. Flygresan var 4,5 timme så det var bra att vi ladda upp med mat.  Vi var framme vid 19 på hotellet och då hade vi bara någon halvtimme på oss innan vi skulle iväg på middag. Vi åt på ett ställe som heter The Social Club och ligger i Tel Aviv. Det var lite New York bistro känsla på stället och var tydligen väldigt poppis. Maten var sjukt god verkligen, vi har verkligen ätit bra mat under vår resa vilket har varit kul. Dock var alla rätt trötta efter en resedag, så vid halv 12 åkte vi hem och somnade gott.  På torsdagen stod klockan på 7, så jag tog en dusch och fixade mig. Vaknade upp till strålande sol utanför och 20 grader, så göttttt :-) Vädret har verkligen varit perfekt stros-väder. Kanske inte så att man ligger på stranden och solar, och vissa kvällar behövde man jacka eller tjock tröja. Men väldigt skönt att få lite d-vitamin <3 Min kjol är ny och kommer från Chiquelle!  Vår guide och chaufför mötte upp oss vid hotellet klockan 9 och då åkte vi ut från Tel Aviv bort mot den gamla staden Jaffa. Det var verkligen en så fin och mysig liten stan med en hamn. Vi fick massa utav information om staden och stannade vid massa ställen. Bland annat en bro där alla stjärntecken fanns, där skulle man hålla sin hand, blicka ut mot vattnet och önska sig något :-) Jag är kräfta! På bilden bredvid ser ni alltså Tel Aviv från en utsiktsplats i Jaffa. Tel Aviv är en rätt ny stad och ska tydligen vara ett mini New York som dom själva kallade det. Väldigt coolt med alla skyskrapor och sen dom gamla städerna utanfr. Marknad i Jaffa <3 Åh vad roligt det är med markander alltså, vi blev helt galna vid smyckesborden så år guide fick vara som en liten dagisfröken och springa efter alla haha.. Jag köpte ingenting men det ångrar man såklart nu. Så fina smycken ju, precis i min smak.  Vi som åkte var alltså jag, Bianca, Hanna Schönberg och Rebecka Fredriksson (Rebfre) och sen Klara från Spoilconcept som hade bjudit in oss. Verkligen så skönt att bara vara vi 5, vi lärde liksom känna varandra väldigt bra. Här ovan ser ni Klara och vår guide Sergei. Han var verkligen så himla snäll och gullig och hade världens tålamod med oss :-)  Till lunch blev det självklart falafel från ett riktigt local-ställe. Typ bästa falafeln jag någonsiiiiin ätit, jävlar vad gott det var!  Sen strosade vi runt bland fler marknader där det såldes allt från vintage Levis till fake märkesväskor, kryddor, mat osv. Så roligt att se, men rätt hetsigt haha :-)  Vi var tillbaka på hotellet på eftermiddagen och passade på att gå upp på hotellets rooftop för att se den medans det fortfarande var dagsljus. Hur fint? Solen gick ner redan vid 16.30 i Israel så vi fick stressa lite för att få till bilder haha.  Fixade mig lite fräsch efter en heldag på stan i solen!  Jag och Bianca passade på att gå ner till stranden till solnedgången, den låg bara 5 minuter från vårt hotell vilket var nice. Och SÅ himla fint verkligen, wow. Det är tydligen värsta surfarstället, så ute i vattnet låg det typ 50 surfare och väntade på vågor. Hur coolt var inte den här uteserveringen och resturangen precis vid stranden? Vi hade gärna satt oss där och tagit en drink om det inte vore för att vi hade rätt bråttom tillbaka och sen blåste det rätt kallt.  Vid 20-tiden hade vi bord på en restaurang som heter Vicky Christina. Från filmen Vicky Christina Barcelona! Har ni sett den filmen? Jag har sett den flera gånger och tycker att den är jättebra så det var roligt. Självklart blev det tapas till middag! Stället var verkligen sååå fint och coolt och maten var amazing. Efter middagen så blev vi upplockade av en kille som skulle guida oss på några nattklubbar i Tel Aviv. Alla ställen var riktigt coola och en sak jag verkligen gillade med dom var att vid varje ingång så stod det stora skyltar om att sexuella trakasserier är totalt förbjudet, och att om en kille bara tittar mot dig på ett obehagligt sätt så kan du säga till vakten, och skulle någon göra något så blir dom utkastade och portade från klubben. Varför är vi inte så stränga i Stockholm?! Tydligen är Tel Aviv rätt känt för att vara en väldigt säker stad och att man ska kunna gå själv överallt under vilken tid på dygnet som helst, och vara trygg. Och det tyckte jag faktiskt stämde. Alla var sjukt respektfulla och trevliga, och knappt en enda kille tittade åt ens håll eller höll på med visslingar osv som det typ kan vara i Spanien. Där känner man ju sig ibland som en jävla köttbit, usch alltså.  På lördagen var vi uppe med tuppen igen för att åka ut på vägarna för att se mer av Israel. Denna dagen stod Döda havet och Jerusalem på schemat! Vi åkte bil i typ 2-3 timmar, men det gjorde inte så mycket när utsikten var såhär vacker! Alltså kändes typ som att vi var i USA eller något haha, så jävla co Alltså WOOOW <3 Kolla den här platsen med utsikt över hela döda havet! Bergen var sjukt höga, nästan så att det var svårt att få med på bild. Helt fantastiskt var det.  Sen var vi äntligen framme vid döda havet för att få doppa oss! Och världens lägsta punkt hade vi hamnat på :-) Trots att det var lite kallt så var vi såklart tvungna att bada! Och som man flöt alltså haha, så roligt. Bergen ni ser på andra sidan är faktiskt Jordanien!  Efter en timmes till bilåkande så var vi framme i vackra Jerusalem. Verkligen så coolt att få se det stället. Och såklart ville alla gå och se klagomuren där vi även skrev varsin önskan på en lapp och gick fram och lämnade. Det var väldigt fint, men jag kände mig lite felplacerad där bland alla supertroende som liksom stod och grät vid muren och var helt besatta typ. Respekterar verkligen alla religioner men det är lite svårt att förstå för mig som inte är troende.  Sen blev det en riktigt guidad tour i Jerusalem med fokus på Jesus såklart. Vi fick se alla ställen där han korsfästes, färdades genom stan, begravdes osv osv. Väldigt intressant och coolt att se. Dock tyckte jag att smågatorna i Jerusalem var lite väl turistiga. Det var liksom souvenirbutiker vart man än tittade och alla försökte få in en i just deras butik. Och vet ni en mer sjuk sak? När vi kom fram i Jerusalem så sa vår guide "ta på er mer kläder nu!!" för tydligen skiljer temperaturen med typ 10 grader i Jerusalem, så det var riktigt kallt. Tyvärr hade vi inte förstått det innan så vi hade inga kläder med oss förutom våra tunna kjolar och skjortor haha.. Så vi frös verkligen Efter några kalla timmar i Jerusalem så var det iallafall äntligen dags för middag <3 Vi åkte till något arabiskt ställe där vi fick määängder av mat. Hummus, pitabröd, pommes, köttspett, röror osv. Så galet gott var det verkligen och vi var sååå hungriga efter en lång dag. Efter middagen var alla helt slut så när vi var tillbaka på hotellet vid 19 så gick alla bara in på sina rum. Jag kollade på filmer, åt massa godis och sen somnade jag gott.  Söndagen blev vår resedag hem. Men jag och Bianca tog ett sista stopp vid stranden efter frukosten för att bara suga in det bästa av Tel Aviv och solen. Vi var på flygplatsen vid kl 11 ungefär och vårt plan gick inte förrän 13.30, tydligen måste man vara där ett bra tag innan pga alla säkerhetssteg på flygplatsen. Vi blev även typ intervjuade och fick svara på massa frågor om vad vi gjort i Israel, vart vi bott, vad vi jobbar med osv osv. Bra med säkerhet iallafall! Sen blev det en lååång flygresa hem, det tog 5 timmar och var även lite förseningar så det kändes som världens längsta resa haha. Men F mötte iallafall upp mig på Arlanda och sen åkte vi hem och myste hela kvällen <3Tusen tack Spoilconcept och Israel för en oförglömlig resa <3