180319

Idag gjorde vi "Börja-dagen-boken" på ett annorlunda sätt.Eleverna fick först leta efter lämpliga "Börja-dagen-ord" från vår läsebok "Diamantjakten". De fick titta på de sidor som är läsläxa till på fredag och fundera på vilka ord som skulle kunna vara bra. Korta ord som "och, sa, en, ett" fick man inte ta. Inte heller namn som "Asta, Bea, Cesar, eller Olle". De fick sitta med sin egen läsebok i ungefär 5 minuter och läsa/ titta/ leta.Sedan skulle de i lärgrupperna lyssna på varandra och deras förslag. Skriva ner dem på en liten whiteboard.Därefter skulle varje elev skriva orden i sin "Börja-dagen-bok". Innan samlingen pratade vi kort om hur samarbetet fungerat i lärgrupperna. De hade inga roller utan alla förväntades göra samma uppgift. Efter rasten fortsatte vi med kollektivt lärande. Uppgiften var att läsa en text och sedan sammanfatta den för resten av klassen. Alla grupper fick olika texter.Rollfördelningen var 2 läsare (en grön och en röd), en hjälpare och en berättare. Den som fick rollen som berättare skulle stå inför hela klassen och berätta vad de läst i slutet av lektionen. Alla i gruppen fick till uppgift att lyssna, berömma och komma med förslag till berättaren vad hen skulle säga.Innan berättaren fick "komma upp" så hade alla grupper tränat sin berättare genom att denne fått stå inför sin lärgrupp och berätta. Vi pratade också om hur det fungerat med rollerna och samarbetet - samma grupp men olika roller motför i fredags. Eleverna tyckte att det var svårare idag med dessa nya roller. Ingen hade samma roll som i fredags.Det blev väldigt lyckat! Planerade rastaktiviteter ger ökad trygghet på vår skola! Det här är veckans planerade aktiviteter på fritids Carmine (vecka 12). De färgade markeringarna visar vilken av läroplanens delar varje aktivitet tar upp/ representerar.