180323

I veckan har vi jobbat extra mycket med lästräning i klassen. Eleverna har läst texter och böcker som är anpassade till deras nivå i läsningen. De har läst mest högt - både för oss vuxna som jobbar med klassen, men också för klasskamraterna. Alla dagar utom fredag har jag behållit 4-5 elever efter skoldagens slut för en "läsgrupp". Vi har då suttit på den röda mattan på golvet och eleverna har läst texter som jag valt åt dem högt. Jag kommer att fortsätta med det här nästa vecka också. Jag noterar lite kort om deras läsning i ett häfte (se foto nedan).Eftersom eleverna har läxa från fredag till fredag så blev det ingen läsläxa (eller någon läxa alls för den delen) i läxmappen denna vecka. Jag vill ändå uppmuntra eleverna till att lästräna hemma. Så jag skickar med ett protokoll för så kallad "Läsbingo". Där uppmuntras korta stunder av läsning.Några elever har jobbat med en app på I-pad som hela klassen tränade läsning med i årskurs 1. Den heter "Kul med Duffton". Du kan läsa mera om appen här https://www.pappasappar.se/kul...Samma barn som har jobbat med Duffton har också jobbat med ett nytt memory och ett lotto där det gäller att para ihop en mening med en bild från läseboken "Diamantjakten". Meningarna råkade jag göra för stora så eleverna blev tvungna att använda markeringar på brickorna i form av små plastpluppar. Memory-spelet var på olika svenska däggdjur. Materialet till de här spelen har jag hittat på internet och bara klippt, klistrat och laminerat ihop.Eleverna möter text överallt i sin omgivning, inte bara i skolan. Men att hitta texter och böcker som intressanta och på rätt nivå är inte alltid så lätt. En gång i veckan får vår klass hjälp av skolbibliotekarien med just detta i smågrupper. Att biblioteket finns på våran skola är en stor förmån. Dessutom är det öppet även när skolan inte är det! Ett bra tips är böcker som inte innebär att eleven behöver "kämpa" med sin läsning, utan välj hellre en lite enklare bok så att eleven kan läsa med flyt. Beröm!