180409

Härligt att vara tillbaka på jobbet efter en skön ledighet! Möttes av glada och motiverade elever idag!Jag visade kort från mitt Påsklov och berättade vad jag gjort. Sedan pratade eleverna i lärgrupperna om vad de gjort. Vi pratade också kort om alla i gruppen fått samma talutrymme och om alla lyssnat, väntat på sin tur osv. Det gick jättebra! Efteråt valde de ut en händelse som de berättade om för hela klassen. Jag skrev ner händelsen/ aktiviteten i Word Art och vi fick denna fina påsktupp som nu sitter på väggen i klassrummet: Sedan skrev vi i dagböckerna om Påsklovet. Vi använde alla samma rubrik "Mitt Påsklov 2018". Vi pratade först om hur vi skapar meningar och text - att alla meningar inte behöver börja med orden "Jag har...."  - utan att man kan variera sig.Vad var det bästa med ditt Påsklov?Har du ätit något speciellt?Har du varit på Fritids? Vad gjorde ni där?Junis?Har du lekt med någon kompis? Vem och vad har ni lekt?Många elever skriver själva flera A4 med text i sin dagbok. De gör mellanrum mellan orden. De gör punkt och stor bokstav på rätt ställe i texten. De skriver med enbart små bokstäver.Andra behöver mera hjälp, både med att komma på vad de ska skriva men också med vilka bokstäver som ska sättas ihop till ord.Vi har tränat på automatisering av 10-kamraterna idag. Det här är något vi tränade mycket i årskurs 1, men det tål att tränas mera på. Vi tränade detta genom olika lekar och spel som de genomförde i sina lärgrupperna. Det var 10-kompisar-memory, 10-kompisar-lotto och ett toapappersalster som jag gjort där man tränar addition inom talområdet 0-10. Alla grupper har inte hunnit med att prova på allt idag.Avsnittet vi såg idag av serien "Lilla Aktuellt skola" hade flera svåra inslag som vi behövde prata mycket om efteråt. Eleverna kommenterade under tiden som vi såg att de inte förstod och att de ville prata mera om det efteråt. Det handlade om terrorattacken på Drottninggatan och Sextrakasserier på internet från vuxna mot barn. Många elever hade läst mycket själva under Påsklovet. Jättekul! Nästan alla elever lämnade in Läs-bingot (läxan) helt ifyllt!Jag läste upp en insändare från en lokaltidning som elever från högstadiet skrivit om skolmaten på vår skola. (Se nedan).