180411

Jag och min man köpte ett nytt köksbord under Påsklovet. Det blev mycket kartong så jag har nu knåpat ihop en skärm till mitt klassrum. Blev jättebra och eleverna var sugna på att prova den idag. Sedan tidigare har vi ju skärmar som är mindre till bänkarna. "- Jag vill inte vara ensam. Jag vill vara ifred." Silvertejp är jättebra! På matten idag jobbade vi först i lärgrupperna. Eleverna hade en whiteboard per grupp och de skulle enas om en uppgift/ ett problem där svaret skulle vara ett tusen (1000). När de gjort detta skulle de skriva en uppgift till med samma svar, men använda ett annat räknesätt.  Det var inte så svårt men när de fick samma instruktion igen blev lite svårare. Varken multiplikation eller division kommer automatiskt. Vilken givetvis är helt naturligt. Efter fler gruppdiskussioner så hade alla grupper skrivit förslag. Alla hade turats om att skriva, lyssnat på varandra, alla i gruppen hade fått säga förslag och flera hade visat kompisarna på löst papper innan de skrev på gruppens whiteboard. Snyggt jobbat! I helklass pratade vi sedan om vad eleverna skrivit - inte med betoning på om det var rätt/ fel utan med betoning på att de skulle förklara hur de tänkt. Efter denna övning räknade de individuellt i matteboken "Koll på Matematik 2B". Efter lunch övade vi Svenska genom att alla i lärgrupperna hade en roll/ uppgift. Vi har gjort detta förut så jag försökte se till att de fick en annorlunda roll som de inte haft förr. Det var ganska svårt.  Först läste den röda och den gröna läsaren en okänd text om syskonen Johan och Pegg  (inte okända figurer). Hjälparen hjälpte läsarna på det sätt som jag tidigare beskrivit. När de läst klart läste hjälparen upp frågorna till texten (enkel läsförståelse). Skrivaren skrev sedan gruppens svar på frågorna. Alla i gruppen skulle uppmuntra varandra och ge förslag på svar på frågorna. Gick förvånansvärt bra. Svårt med nya roller och i en av grupperna var det svårt med samarbetet.  Vi jobbade också med kompisläsning idag. Gick väldigt bra! inga grupper hade något problem! Läsa högt, lyssna aktivt, vänta på sin tur, hålla reda på tiden i timglaset och vara en bra kompis!