180413

Denna vecka kom lärarstudenten Amanda till vår klass för sin praktik till 9e maj. Hon var och observerade i vår klass i årskurs 1 under en vecka. Roligt att höra hur mycket vi utvecklats! Vi jobbade vidare med talet tusen på matten. Några elever binglade och några fick utmaningar från årkurs 4s matte. Vi jobbade med texten som ska vara läsläxa till nästa fredag. Vi började med en gruppövning där eleverna med hjälp av bilder blickade tillbaka på nyckelpersoner i storyn. Det svåra var nog inte kunskapsinnehållet i övningen utan det svåra var samarbetet i gruppen. Så här skrev grupperna på whiteboard: Vi pratade sedan kring vad en kändis är. Kände eleverna någon kändis eller kände till någon? Bra "prat", stor delaktighet, även om vi gjorde detta i helklass. Sedan läste jag kapitlet "Kändisklassen" ur läseboken Diamantjakten och visade bilderna på Active Board samtidigt. Vi pratade om slutet på kapitlet. Vad menades? Vilken sorts affär? Eleverna hade full koll på detta. De har verkligen tagit till sig karaktärerna och deras problem. Storyn är spännande och det märks att den berör eleverna. De flesta kan lätt associera till liknande händelser som de varit med om själva eller förstå hur Asta, Bea och Cesar tänker och framför allt känner. Det är ju en fortsättning på årskurs 1s läsebok "Den magiska kulan".