180516

Repeterade uttrycken "Tjugo i..." och "Tjugo över..." inledningsvis på matten idag. Några elever har fått bildstöd med detta på bänken. Sedan räknade de individuellt i läromedlet "Koll på Matematik 2B" om längd i början av kap 10. På SO tänkte eleverna först tyst om vad de kunde om Ramadan. Sedan pratade de och skrev på whiteboard i lärgrupperna.Efteråt tittade vi på vad grupperna skrivit  (sammanfatta). Det var:*Ramadan är fastemånad för muslimer. De som tror på Islam.*Fastan innebär att inte äta och dricka under det att solen är uppe.*Barn behöver inte fasta, inte de som är sjuka eller gravida.*Under Ramadan lär man sig att vara snäll mot alla människor. Att vara en bra kompis. Ge mat, pengar eller kläder till fattiga.*Iftar är måltiden som avslutar Ramadan. Kan vara flera olika rätter.*Efter Ramadan blir det fest i 3 dagar. Eid al-fitr. Då brukar barn få presenter eller pengar.Det var lite svårt att den här lektionen inte skulle spåra ur och bli en tävlan om vem av eleverna som är den "mesta muslimen", men jag tycker det gick över förväntan. Fokus på att man får tro som man vill. Det växer i klassrummet!!! Då skolbibliotekarien Rebecka kom först klockan 10.00 idag, vilket innebar att våra läskompisgrupper lite tunnare än vanligt. En tredjedel följer ju med på biblioteket. Men å andra sidan så blev det lugnare för de elever som var kvar.Jag högläser nu "Handbok för Superhjältar" Del 1 som en del av värdegrundsarbetet. Boken handlar om flickan Lisa som inte har några vänner och blir slagen efter skolan av en grupp pojkar. Det är en så kallad seriebok vilket innebär mycket bilder i samma layout som en serietidning. Bamse - världens starkaste Björn är också bra material att använda i värdegrundsarbete tycker jag. 2 läskompisar som är så inne i boken att de glömt tiden! De har hittat ett eget "krypin" under ett bord i korridoren. När vi utvärderade samarbetsövingen läskompis idag så var samtliga elever glada och nöjda.Eleverna tränar på att läsa högt när vi gör Läskompis. Jag bestämmer vem som är elevens kompis. Det får inte göras miner eller sägas saker som man kan bli ledsen för. De tränar också på att inte läsa för tyst eller för fort. Dessutom ska de visa eventuella bilder för kompisen. Den som inte läser ska lyssna aktivt. Det innebär att lyssna, sitta stilla och titta på den som läser utan att själv göra ljud. Den som lyssnar ska dessutom hålla reda på tiden med hjälp av ett timglas. Vi gör den här övningen minst 1 gång i veckan och jag försöker variera vem som är elevens läskompis.