180521

Idag pratade, ritade och skrev vi om Solrosens utveckling. Vi mätte med linjal och jämförde med förra veckans (2 veckor sedan plantering då) mätningar.Många vill nu ta hem sin mugg med Solrosen, men jag har sagt att jag vill att vi undersöker vad som hänt om ÄNNU en vecka. Idag gjorde vi inte förutsägelser om tillväxten. Eleverna färglade en blomma om skolan inför utvecklingssamtalet. De skulle tänka efter hur det känns när de är i matsalen, kapprummet, omklädningsrummet, på Engelskan, Musiken, NO, SO, på rast, på fritids osv. De skulle måla grönt om det kändes bra, gult om det känns "sådär" och rött om det känns dåligt. De tog uppgiften på stort allvar och pratade inte med varandra och försökte vara ärliga. Vi har gjort detta förr inför utvecklingssamtal, fast inte varje gång.På matten fortsatte vi jobba med omkrets på objekt. Att räkna ihop längden på objektets sidor genom att addera. Några elever har nosat på förstoring, förminskning och verklig storlek.Veckans program av Lilla Aktuellt tog upp flera svåra frågor. Bland annat Israel och Palestina-konflikten och ickebinära transpersoner  (om hen varken känner sig som en hon eller han). Vi fick samtala länge både före och efter programmet idag.Hur mycket frukt och grönsaker behöver man äta varje dag för att må bra? Och snackisen på sociala medier om du hör Yanny eller Laurel i ett ljudklipp - som Lilla Akteullt tipsade om att vi skulle diskutera efteråt - kom aldrig på tal i vår klass!