Alcatraz

Alltså, idag har vi gjort det mest häftiga på hela resan!! Imorse ringde klockan 07 (jag vaknade såklart en halvtimme innan) och jag hade därför lite tid att packa iordning min väska innan frukosten, det har en tendens att bli lite väl oorganiserat kaos i den.. Vid 08.30 skulle vi åka men ni kan ju föreställa er en grupp på 11 personer med packning och olika behov - vi lämnar aldrig i tid. Tanken var att vi skulle hinna med en hop on hop hoff bus från stan vid 09 men det gjorde vi såklart inte. Tanken var från början att vi skulle besöka Alcatraz på morgonen, men man fick inte välja tid så vi fick en tid 13.00 och bussturen skulle ta 2,5h. Klockan var 10.30 när vi kom till stan för det var så mycket trafik. Vi gick då direkt tillbaka till biljettkontoret för att hämta våra biljetter. Vi åkte ju dit igår för att göra det men när vi kom fram dit sa dom att vi måste gå till ett annat kontor för att hämta ut våra vouchers innan vi kunde få biljetterna, vilket vi också gjorde men när vi kom tillbaka till de första kontoret sa dom att man tydligen inte kunde hämta biljetterna förrän samma dag (SNARK). Så, vi gick som sagt tillbaka direkt och fick biljetter till Alcatraz men inte bussen då dom sa att våra vouchers skulle gälla på den. Efter många om och men hittade vi tillslut ett ställe där bussen stannade och vi pustade ut när vi hoppade på den. Efter två stop skulle den dock göra ett uppehåll och vi skulle få lov att byta buss, men när vi kom till nästa buss så sa busschauffören att våra vouchers inte gäller TROTS att dom tidigare sagt det, som tur var låg ett kontor precis bredvid och vi gick in för att hämta biljetterna (för tredje gången..) och då säger hon att vi inte kommer att hinna åka bussen innan Alcatraz?! Vi var inte superglada när vi började vandringen påväg tillbaka där vi utgått ifrån... Suck Istället strosade vi runt vid Pier 39 nere vid hamnen där jag spenderade nästan all tid inne i en julbutik innan vi åkte ut till Alcatraz vid 13.30. Det är nog det häftigaste vi gjort på hela resan! Först fick vi se en film om fängelsets historia och sedan var det en guidad tour som man lyssnade på via hörlurar när man gick igenom fängelset. Det var fångar som pratade om deras tid som inmates, vi fick höra stories från vakter, olika rymningsförsök och rutiner.  På en av bilderna i en cell kan ni se ett huvud i sängen och ett hål i väggen. Det var tre fångar i varsina cellar som grävde ut hål i väggen med hjälp av skedar innan dom rymde genom ventilationssystemet och lurade vakterna genom att göra huvuden och lägga på kuddarna tillsammans med filtar under täckena. Dom återfanns aldrig och man vet fortfarande inte vart dom tog vägen. Hur sjukt?! Det var så himla häftigt att se vart allt ägt rum!! Vi var på ön i tre timmar innan vi begav oss mot den svenska kyrkan där vi skulle spela. Efter vägen längs hamnen satt det en man och målade med sprayfärg och jag blev helt förtrollad av det. Det slutade med att vi stod där i en halvtimme och tittade när han målade 6 bilder under tiden och jag köpte faktiskt med mig en hem. Kyrkan som vi sedan åkte till låg mitt i stan upp för vad jag tror är stadens brantaste backar. Där åt vi soppa till middag och hade vår sista konsert för resan. När vi kom upp på scenen satt det två personer i publiken varav en vad Kim så vi kunde inte hålla skratten borta, lyckligtvis kom det fler och alla kunde prata svenska vilket var kul! Vissa var till och med från Rättvik. Det är helt otroligt vad världen är liten alltså! Avslutningsvis kommer det massvis med bilder från dagen, kramis! ovanför - isoleringscell såhär såg vakterna ut här ovan ser ni hur rymningen gick till och nedanför ventilationssystemet som de rymde igenom