Upptäcker Dubrovnik

Denna dagen gjorde så att all kaos på väg hit var värt det. Hotellfrukost började vi med, helt okej god och det fanns nutella! Väl efter frukosten började vi dagens äventyr, utforska Gamla Stan och även gå på City Wall. Vi strosade runt ett tag på morgonen/förmiddagen i Gamla stan, det var så otroligt vackert och jag stannade nog säkert 100 gånger redan på vägen dit för att fotografera men säkert över det i själva stan. Så många vackra gränder, utsikter över havet och över hustaken. Innan vi gick upp på muren passade vi på att smaka på de kända frittola, små friterade degbollar. Vi gick också in i en butik och köpte ett otroligt vackert fat. City Wall var otroligt vackert att gå, men också ganska läskigt. Högt, en del folk och många trappor. Det tog oss ungefär 1 timma och 40 minuter runt muren, vilket kändes väldigt lagom tidsmässigt men vi var helt slut efter detta och längtade efter mat. Här började jag även känna mig en del skakig, oklart om varför. Kan ha varit en blandning av inte mycket mat, dåligt med energi, panikångest och allt däremellan.  Men en väldigt god pizza senare var vi någorlunda redo för att utforska mer, vi bestämde oss för att vandra runt lite till innan vi senare skulle ta Cable Car och kolla på utsikten i solnedgången. Trots lite fortsatt skakiga ben så vandrade vi runt bland olika museum och hamnade dessutom vid en borg där man kunde fortsätta kolla på den vackra utsikten. Här mötte vi även på en finsk familj, när jag såg dem i trappen över oss sa jag till Fredrik "dem var med på flygplanet" och det stämde. För vi satt och pratade med dem ett tag, otroligt mysig familj och när de fick reda på att det var oss planet hade väntat på så skrattade dem. Kvinnan var även hon rädd för höjder, så vi skämtade om att vi hade startat en liten klubb. Borgen var väl okej, ingen stor höjdare men ändå värd att se då det ingick i vårt Dubrovnik Pass.Här bestämde vi oss också för att ta bussen till hotellet för att vila lite innan vi skulle vidare till Cable Carsen. Somnade en sväng och sen försökte vi vara redo för nya utmaningar, där vi träffade på en himla tråkig busschaufför som inte lät oss åka med då vi hade fel biljetter men vi hade tidigare åkt på dem. Krångligt, men då fick vi knalla ner till stan igen och där fixade vi ven rätt biljetter, fortsatte gå mot Cable Carsen men för att där få reda på att de var stängda pågrund av vind. Det fick istället bli en liten promenad i stan, leta upp något annat ställe att titta på solnedgången på var dock inte så enkelt men det hela slutade med att vi tog med oss lite fika och åkte bussen till Sunset Beach. Väldigt vacker strand, men det var riktigt kallt. Den där vinden de pratade om kände vi nu, Burr. Men vi satt kvar och tittade på tills solen var nere och då gick vi bort mot bussen igen, den kom precis så vi hoppade bara på och åkte till hotellet. Frusna men glada, Fredrik var dessutom lite hungrig och passade på att beställa roomservice för han fick en riktigt god hamburgare och jag snodde hans pommes. Över 500 bilder senare och en otroligt trött Amanda, så ska vi nu ta och sova.