LISSABON - PORTUGAL DEL 1

Fortsättning från inlägget innan.... Vi gjorde oss redo för att åka med bussen in till Lissabon. Lapoint anordnar som sagt olika aktiviter och utflykter och idag torsdag så var det en utflykt till Lissabon. Så en tjej från campet åkte med oss som ville åka och besöka Lissabon. Tog väl lite mer än en timme in i all trafik och vi åkte ner vi vattnet så jag fick en skymt av den röda bron som finns här. Jag har ju som sagt varit aupair i San Francisco och Lissabon ska ju vara en miniatyr eller i alla fall påminna lite om San Francisco. Så jag var ju fett taggad på att se om Lissabon liknade San Francisco men "Golden Gate" ( den röda bron") spårvagnar och branta backar. Och visst fanns det likheter. Jag kan helt ärligt säga att jag gick runt med ett stort leende på läpparna under nästan hela kvällen/eftermiddagen. (Förutom när det strulade med tåg...mer om det sen...) Vi började med att gå runt med Anna tjejen från campet som åkte med som guide. Vi gick upp till en utsiktsplats och däruppe tog vi en snabbfika med lemonad och en bakelse som är typsik för Lissabon. Kommer inte ihåg vad den hette. Sen begav vi oss mot gamla stan och shoppinggatorna. Och påvägen dit som ni ser på bilderna så såg vi en "Cable Car" och vi gick ner för en väldigt brant backe.  Så där har var 2/3 likheter av checkade. Sen när vi kom förbi Triumfbågen så fick vi gå runt själva och kolla lite innan vi skulle mötas upp för middag vid 19:30 vid en foodcourt. Så vi hade cirka 2h att göra exakt vad vi ville. Och mitt mål var att ta mig närmare den röda bron och ta lite kort. Och såklart kolla om den liknade Golden Gate.... Fortsättning kommer i nästa inlägg. Jag har tagit alldeles för mycket bilder som vanligt så kan inte lägga alla i samma inlägg.