Annies första praktikdag

Seniorenzentrum St. Elizabeth, Bad Hönningen  Min första dag på praktiken var intressant, för att man fick se hur verksamheten ser ut här i Tyskland. Verksamheten här i Tyskland är väldigt olikt hur den ser ut i Sverige. Man har till exempel inte samma tänk när det gäller hygienen, det är sällan man använder handskar och att man spritar/tvättar händerna. Några arbetskläder får man allt inte låna, utan man får ha sina egna kläder, vilket också är en olikhet från Sverige.  De dokumenterar bara på papper och har det i pärmar. De är väldigt stolta över att de fortfarande har kvar det gamla systemet och inte har dokumentationen på datorn. Vissa i personalen vill däremot bli mer moderna på den fronten. Avdelningen jag är på är blandad mellan somatisk och demens. Det är 30 brukare som bor på denna avdelningen. Några brukare delar på samma rum och andra har enkelrum.  Jag jobbar mellan 07:30-13:30 Som Moa skrev så var det ganska svårt med språket. Det var inte många som kunde prata eller förstå engelska, men det fick man försöka lösa på annat sätt. Även är det svårt att kommunicera med brukarna, för alla kan bara tyska och ingen engelska. Men de flesta av brukarna har överseende med det, så vi kan kommunicera genom kroppsspråk och enkla tyska ord. Mitt första intryck på praktikplatsen var att det påminde mer som ett sjukhus än ett äldreboende. Väggarna var vita och brukarna bodde längst korridorer som var smala. Matsalen var också ganska tråkig då det bara fanns matbord och inte någon annan inredning som skulle kunna göra det mer hemlikt. Som helhet tycker jag att det verkar som en intressant praktikplats då jag får se så många olikheter i verksamheten.Auf Wiedersehen,Annie