En tisdag i Tyskland

Idag ska ni få följa hur det har gått för Annie Hej! Min dag började med att tåget till Bad Hönningen var försenat med 40 minuter, så det var en lång väntan för mig vilket också ledde till att jag kom försent idag. Personalen på äldreboendet var inte förvånade dock då det händer väldigt ofta här i Tyskland. Arbetsdagen började med att jag fick hjälpa brukarna med sina morgonrutiner för att göra sig redo för frukost. Väl vid frukosten så ska man hjälpa brukare som behöver hjälp med att äta och även att se till att de får i sig sina mediciner. På boendet så är det undersköterskorna som tar hand om all läkemedelshantering. Efter frukosten så var det lugnt, jag fick se ifall man behövde bädda någon säng eller se om någon behöver gå på toaletten eller  liknande - checka läget helt enkelt. Efter man har gått igenom alla morgonrutiner så fyller man på förrådsvagnen ( se bild ) inför morgondagen och dokumenterar innan lunchtid.  Vid lunchtiden så är det dags att duka och se till att dricka står framme bland annat. Man hämtar sedan mat ifrån boendets restaurang en trappa ner som lagas på plats till de brukare som inte är pigga nog att gå ner och äta den i själva restaurangen. De brukare som ska äta på avdelningens matsal måste man då se till att de kommer ut och får i sig mat. Maten förbeställs alltid ungefär en tid innan där brukarna får välja mellan två alternativ, och får alltid en soppa innan lunch och en efterrätt. Som en trerätters middag vilket verkar vara uppskattat. Även vid lunchtid måste man kolla av medicin och hjälpa dem som behöver när de ska äta.  Efter lunchen så dukar man av och ser till att all disk kommer ner till köket som sköter jobbet därifrån. Många brukare vill och behöver en eftermiddagsvila efter lunchen, så man hjälper dem brukare som behöver hjälp med att exempelvis lägga sig ner. Därefter ska man kolla och skriva ned dokumentationen och rapportera över till kvällspersonalen som kommer senare. Detta är bara en övergripande blick över vad som händer under en dag på äldreboendet. "Hur känns det i nuläget?" Det har bara blivit bättre och bättre på praktikplatsen. Kommunikationen mellan mig och personal, samt mellan mig och brukare har blivit betydligt bättre. Är det något som jag skulle behöva hjälp med så finns alltid någon nära att hjälpa mig vilket känns tryggt. Det är även väldigt intressant att se de olika skillnaderna som finns mellan Tyskland och Sverige. Nya olikheter och skillnader ser man varje dag vilket är väldigt kul.Efter jag slutat så lagade jag och Moa biffar och potatisgratäng vilket blev riktigt gott!  Ha det gutt,Annie