Annie-Ines Michaelsdotter: "Skönhetsbranschen skapades för att först ge oss komplex, sen erbjuda oss det vi trodde var räddningen"

Annie-Ines Michaelsdotter: "Skönhetsbranschen skapades för att först ge oss komplex, sen erbjuda oss det vi trodde var räddningen"

Vi ser det hela tiden. Skönhetsmärken som gör fel, skönhetsmärken som gör rätt. Branschen utvecklas hela tiden. Både företagen och konsumenten utvecklar sin kunskap – men också sina krav.

Lush skapar skönhetsprodukter utan förpackning, sminkmärket FÄRG Collection slutar med all retouch på sina modeller, Fenty Beauty satte standarden för skönhetsbranschen med 50 nyanser av sin foundation & MAC Cosmetics har bidragit med enorma summor till forskningen mot HIV/Aids. Många skönhetsmärken får oss inte bara att se bra ut, utan också att känna oss bra. För det känns bra att veta att man på något vis bidrar till en bättre värld.

Men i botten av allt är ju skönhetsbranschen uppbyggt på främst kvinnors självhat, och människors behov av att ha allt – för att känna att man duger. Hur mycket vi än vill intala oss att vi köper smink eller skönhetsprodukter för att det är vårt intresse och kreativt, kommer det eller har det någon gång handlat om den skönhetsnorm som tar över. Som makeup artist & skönhetsexpert känner jag igen det. För även om det är rena konstverk folk skapar på sina ansikten är det värt att ifrågasätta varför det finns videos på hur man sminkar sin näsa mindre, sitt ansikte smalare, sina ögon större & hur man får “perfekt hy”.

Sen att dessa sminktips om hur man sminkar sin näsa mindre kanske får människor att må bättre för stunden måste vi också ifrågasätta skönhetsbranschens påverkan till att en person känner att dem måste ha en mindre näsa. Vilka normer som syns & hur olika människor representeras.

Men det finns en anledning till varför det skapas läppglans som gör läpparna större & varför så många människor inte kan gå utanför sitt eget hem utan smink. Hur smink för många kvinnor är ett krav för att tas på allvar – annars har de låtit sig förfalla.

 

"Företag släpper kollektioner med feministiska budskap och girl-power, trots att hela skönhetsbranschen blivit uppbyggt på kapitalism och främst kvinnors självhat."

 

Som en person som jobbat i skönhetsbranschen på olika vis, dels framför och bakom kameran, men också inom butik vet jag exakt hur det kan låta. Hur personer inom branschen och även mina kunder talat om sig själva. Men också hur jag talat om mig själv. Jag sitter där på dagarna och läser om olika ingrediensers påverkan för jag har en stark passion för hur det funkar, men ligger där på kvällen och hatar på mig själv samtidigt som jag beställer ett fransserum och en ansiktsmask i hopp om att det kommer hjälpa. Det gör det också, i en vecka. Samma vecka kommer jag möta kunder på jobbet som kommer in och trackar ner på sig själva så mycket att man får ont i magen. Man hör dem tala om hur dem behöver en ögonkräm till deras hemska påsar under ögonen, ett bra läppglans till deras fula läppar och en peeling för dem tycker dem har världens hemskaste hy.

För att inte tala om alla som givit mig en komplimang angående min hud, för att sekunden efter be om att få veta i detalj vilka produkter jag använder – för det måste finnas en lösning. Jag minns till och med när jag för tre år sen gjorde en intervju där jag fick frågor om min hy. Jag var vid det laget utbildad inom både makeup och hudvård, men mitt intresse låg endast vid makeupen. Jag hade en väldigt bra hy för det var vad mina gener gav mig, och trots att jag försökte förklara att jag endast använde en rengöring och dagkräm insisterade programledaren att jag minsann använde diverse serum samt syror. Trots att jag vid det laget inte ägde en enda syra. Men att min hud, som då endast var 19 år gammal, var fin utan massa konsumtion var för mycket för folk att förstå. De ville inte höra mig prata om hur jag endast använde en rengöring från närmaste butik för det gav dem inte lösningen de sökte.

Vi kan snacka om passionen bakom det där. Vart finns den? Skönhetsbranschen skapades för att först ge oss komplex, sen erbjuda oss det vi trodde var räddningen.

Och det spelar ingen roll hur många gånger jag påpekar att vi inte bör falla för denna fälla. Även jag kommer fortsätta falla för den. Jag kommer fortsätta konsumera hudvård och smink i hopp om att känna mig extra värdefull, precis som mina vänner.

Men det är nog värdefullt att ibland kunna gömma sig bakom argumenten för hur bra företagets värderingar är och hur vi tänker på miljön eller djuren. Det kan nog minska ångesten vi känner för att innerst inne veta att vi alla är offer för samma självhat och krav. Jag tror även medvetenheten om vad vi gör kan vara en del av frigörelsen. Den får oss kanske att tänka två gånger extra innan vi klickar “beställ” den där ångestfyllda kvällen när vi endast ser fel med vårt egna utseende.

 

Anastasia Michaelsdotter är konsult inom research och skönhet, skribent & projektledare. Finns på instagram under @anamichs