Storbloggarnas fiffel med siffror

Storbloggarnas fiffel med siffror

Bloggportalen.se är kanske Sveriges viktigaste portal att synas på om man vill ha partners, annonsörer och sponsorer. Det är nämligen där det står vilken bloggare som har flest besökare och även där som man kan se vilken bloggare som är störst i vardera kategori. Varje bloggare har möjlighet att registrera sig och skriva en kort presentation om sig själv. När företag och privatpersoner då är inne och kollar tänker man lätt "ah, den bloggen har jag aldrig hört talas om, men det har tydligen massa andra. Därför går jag också in och kollar."

Blondinbella, som länge var Sveriges största bloggare, är bara hälften så stor som Kissie och Kenza i dagsläget. Ändå har hon inte ändrat sin presentation där hon skriver att hon är Sveriges största blogg. Det kan såklart vara ett misstag, men antagligen inte eftersom att det låter väldigt bra att vara Sveriges största bloggare. 

Kissie har på senaste tjatat om att hon är Sveriges största blogg och att hon är helt övertygad om att varenda svensk har hört talas om henne även om de kanske inte läst hennes blogg. Men se där, i dag gick Kenza enligt Bloggportalen om henne. Förvisso bara med några tusen besökare, men det innebär ändå att Kissie inte längre kan hävda att hon har Sveriges största blogg. 

En annan sak som tidigare debatterades var att nästan alla bloggare ljuger om besökssiffrorna när de skriver hur många läsare de har. Bloggportalen räknar nämligen antalet unika besökare per timme, inte per vecka. Dvs om man är inne på sin favoritblogg tre gånger om dagen i en vecka så räknar Bloggportalen en enda människa som 21 olika. Trots att alla bloggare med säkerhet vet om Bloggportalens gammelmodiga räknesystem så hävdar de ändå att antalet unika besökare är så många som Bloggportalen visar. 

 

Siffrorna i ens ålder verkar också vara något bloggarna gärna förskönar. Devote vet om minst tio bloggar på Bloggportalens topplistor som "glömt" att uppdatera sin ålder efter födelsedagarna. 

Vad tror ni? Bara simpla misstag eller smart strategi från bloggarna för att förbättra sin image och stärka sitt varumärke? 

Blir ni påverkade av att en blogg är stor, tänker ni att ni också måste läsa den när alla andra verkar göra det?


Skärmdump från Bloggportalen.