Jag äter och tränar mig frisk

Bilden till vänster är tagen i januari 2016 på Gym24h på Frösön i Östersund. (105 kg)Jag var i ett väldigt destruktivt förhållande med en kvinna. Var i en depression. Hade ett jobb jag inte trivdes med, monotont och enformigt. Jag hade inget grepp om min bipolära diagnos mer än att det var vardag för mig att må dåligt. Jag ville inte se hur min livsstil påverkade mig. Kosten var skräpmat, godis, fikabröd - allt som innehöll socker. Jag smååt hela tiden och självmedicinerade mitt urusla psykiska mående med snabba kolhydrater. Jag tränade styrketräning och gick långa promenader men detta hade knappt någon positiv effekt på min hälsa då jag fyllde min kropp med skräp - VARJE dag. Bra sömn kunde jag bara drömma om. Bilden till höger är tagen i januari 2018 på Gym24h på Frösön i Östersund - (90 kg)  Har ett jobb jag trivs och är nöjd med, det är meningsfullt och passar mig. Jag har mer insikt än någonsin om min bipolära diagnos - vad som är bra för mig och vad jag måste undvika för att må bra. Augusti 2017 såg jag över min livssituation och gjorde stora livsstilsförändringar. Jag äter enligt LCHF (Low Carb High Fat) och lever efter något som kallas periodisk fasta (16-8) Jag fastar vanligtvis 16 timmar om dagen och äter 1-2 mål mat under resterande 8 timmarna av dygnet. Småäter inte.  Majoriteten av det jag äter är fett, protein och stora mängder grönsaker. Jag äter inte mer än 20-30 g kolhydrater per dag. Äter inte raffinerat socker, vitt mjöl, godis, läsk, chips osv. Jag mår oftast bra psykiskt, vissa dagar väldigt bra då jag löptränar och styrketränar 4-5 ggr i veckan. Under timmarna jag fastar tränar jag och jobbar som vanligt. Under fastetiden dricker jag endast vatten, kaffe, grönt te. Jag är sällan hungrig eller sugen på något. Det blir en vana att fasta och jag mår bra av det. Jag är ofta uppe för sent för att jag är kvällsmänniska. Men hellre det än att jag mår så dåligt att jag sover bort tiden. Det jag har beskrivit här är vad som funkar för mig. Det var de förändringarna jag gjorde för att må bra igen och ha det liv jag ville ha. Jag har brutit ner små bitar i mitt liv och lagt ihop dem till ett större pussel. Jag inser ju att mitt livspussel aldrig kommer kunna bli komplett. Jag kommer att få vara flexibel och ständigt anpassa det för att fortsätta ha ett bra liv där jag mår bra och kan leva det liv jag vill. Men grunden är solid och jag är stolt över det jobb jag har lagt ner. Det fungerar. Det fungerar jävligt bra till och med. Jag har i princip ätit och tränat mig FRISKI nästa blogginlägg kommer jag att skriva om diagnosen bipolär typ 1, som jag lever med och hur mitt psykiska mående påverkas av mina livsstilsförändringar. Här i bloggen kommer jag att skriva om livsstilsförändringar, kost, fysisk och psykisk hälsa och träning. Jag kommer också att skriva om svåra saker som jag har varit med om i mitt liv och hur det har format mig, hur jag orkat fortsätta. Jag hoppas att någon som läser detta kanske känner igen sig och finner hopp och stöttning på sitt sätt. Men det mesta av jobbet måste man göra själv.