Recension: A KISS IN TIME

Titel: A Kiss in Time  Författare: Alex Flinn  Serie: -  Sidor: 371  Bokförlag: Harper teen        "Talia fell under a spell...  Jack broke the curse.    I was told to beware the accursed spindle, but it was so enchanting, so hypnotic...    I was looking for a little adventure the day I ditched my tour group. But finding a comatose town, with a hot-looking chick asleep in it, was so not what I had in mind.    I awakened in the same place but in another time - to a stranger's soft kiss.    I couldn't help kissing her. Sometimes you just have to kiss someone. I didn't know this would happen.    Now I am in dire trouble because my father, the king, says I have brought ruin upon our country. I have no choice but to run away with this commoner!    Now I'm stuck with a bratty princess and a trunk full of her jewels... The good news: My parents will freak!"    Mina tankar om:    Handling  Det är alltså en modern tappning på den klassiska sagan om Törnrosa. Det här handlar i princip om vad som händer efter att prinsen väckt prinsessan med sin kyss. Hon har sovit i 300 år och vaknar upp till 2000-talet med bilar, iPods, telefoner osv. Det är hysteriskt roligt!Prinsessan Talias pappa, kungen, är rosenrasande så Talia rymmer sin väg och drar med sig stackars Jack som, enligt Talia, är skyldig för precis allt som hänt eftersom att han trots allt vad den som väckte henne.  Det är en mycket rolig bok! Söt och underhållande, men det är allt. Det är en sån där bok som man läser mellan de djupare böckerna, när man bara vill slappna av lite. Handlingen är väldigt simpel, men det bidrar till bokens charm!Fart/spänning  Det är viktigt för böcker som den här att inte ha några långa, tråkiga partier. Det är en komedi; roliga och otippade saker måste hända hela tiden för att hålla kvar läsarens intresse. Det finns flera små problem runt det centrala problemet vilket gör att handlingen förs fort framåt och man blir aldrig uttråkad, men det är samtidigt inte för actionspäckat heller. Det är alldeles lagom med spänning för en bok som denna. Måttligt förutsägbar, men otroligt mysig.    Karaktärer  Både Talia och Jack har sina irriterande egenskaper, men jag gillade dem båda två och de hade sina golden moments då och då. Talia är otroligt gullig och jag älskade att läsa om hur hon bekantar sig med den här nya världen hon vaknat upp till. Hon är en besserwisser, men ingen irriterande sådan (bara vid vissa få tillfällen). Hon säger inte allt hon kan för att skryta, hon gör det för att hon faktiskt vill att fler ska veta det hon vet, och för att hon vill kunna föra diskutioner med andra människor. Mycket smart karaktär!  Jack är en typiskt high school kille som lägger på sig ett yttre som får folk att tro att han är fantastiskt självsäker och har det hur bra som helst. Men egentligen är han en mycket kluven och ledsen kille - något som Talia lyckas ändra på. De fungerar så bra ihop. Men jag kunde tycka att deras kärlek som byggs upp genom hela boken var lite slarvigt gjord. Inte helt trovärdig.    Skrivsätt  Vissa kapitel är berättade ur Talias synvinkel, och vissa ur Jacks. Eftersom att Talia levde som prinsessa för 300 år sedan så talar hon på ett gammaldags och vårdat sätt, medans Jack är en kille från 2000-talet och snackar som en sådan. Båda har levande röster som verkligen ger boken personlighet.Texten flöt på, varken för avancerat eller för löjligt enkelt. Man var tvungen att vänja sig vid Talias sätt att prata, men efter ett tag var det bara roligt.    En lätt och charmig bok, inte speciellt djup eller komplicerad. Ett litet mellanting skulle jag säga, men jag gillar den ändå :) Eeeeen TREA!    3/5 - Inte så illa pinkat    Första meningen: "If I hear one more syllable about spindles, I shall surely die!"