Recension: ACROSS THE UNIVERSE

Titel: Across the universe  Författare: Beth Revis  Serie: Jag vet inte vad serien heter. Men en uppföljare kommer nästa år. Detta är första boken.  Sidor: 398  Utgivningsår: 2011  Förlag: Razorbill Penguin    "Amy has left the life she loves for a world 300 years away.  Trapped in space and frozen in time, Amy is bound for a new planet. But fifty years before she's due to arrive, she is violently woken, the victim of an attempted murder. Now Amy's lost on board and nothing makes sense - she's never felt so alone.  Yet someone is waiting for her. He wants to protect her - and more if she'll let him.  But who can she trust amidst the secrets and lies? A killer is out there - and Amy has nowhere to hide..."    GRYM bok! Helt galet bra!  Jag verkligen älskar hur detaljerat Beth Revis har beskrivit hela rymdskeppet och folket som bor där och livet de lever. Det kändes ibland som att man var där, med Amy. Man kände hennes frustration och ensamhet och jag kände ett sådant medlidande för henne. Bara tanken på att hennes föräldrar ligger nedfrysta medans hon själv går omkring i ett gigantiskt rymdskepp med en helt ny kultur som hon inte är van vid. Jag ville bara springa iväg till min mamma och pappa och försäkra mig om att de fortfarande fanns här. För om jag var i Amys situation hade jag nog inte klarat mig. Men hon är så stark, och det gör henne till en bra och beundransvärd karaktär.  Sen har vi Elder! Jag gillade honom också, och hur han utvecklades genom boken. Perfect karaktärsbeskrivning! Hatten av till den otroligt talangfulla författaren.  Storyn är gripande och orginell och spännande på alla sätt och vis. Det blev aldrig, aldrig, tråkigt och det var knappt så jag ville lägga boken ifrån mig. På riktigt. Jag ville verkligen sova efter att ha läst i timtal... men nej. "Ett kapitel till."  Jag är fortfarande fascinerad av rymdskeppet som var ungefär som ett litet land, ute i rymden. Med egen kultur, eget folk, egen dialekt och egna regler. Så mycket fantasi att jag blev alldeles avundsjuk. Detta är något som jag själv hade velat skriva, om jag fått idén.  Vad som kan lura en lite är bokens omslag. Man kan få för sig att det är en kärlekshistoria. Och visst, det finns en romans. Men det är inte alls vad boken handlar om. Det är ett mysterium, och fyllt med spänning och gåtor. De måste hitta en mördare som springer lös på ett isolerat rymdskepp. It's epic!  Jag kan knappt vänta tills uppföljaren kommer ut våren 2012!    Första meningen: "Daddy said, 'Let mom go first.'"  ____________________________________________________________________________________________   Glöm inte tävlingen  som fortfarande pågår fram tills på Söndag!