Recension: Lina + Rymden = Tobbe

Känner för att slänga in en recension på bloggen idag. Går dock fortfarande i tankar om att byta bloggportal osv. Men jag tror jag tar itu med det under julen istället. Men härom dagen fick jag hem ett recensionsexemplar som jag läste i ett enda svep. Så här kommer recensionen! Titel: Lina + Rymden = TobbeFörfattare: Gustaf LingmarkSerie: -Bokförlag: Kikkuli förlagUtgivningsår: 2014Tack så mycket Gustaf Lingmark och Kikkulu förlag för det fina recensionsexemplaret! "Ibland känns det som en dröm när jag tänker på att jag är Linas bästa kompis. Hon är liksom den coolaste 14-åringen i hela Torslanda och jag är bara en nörd som gillar rymden.""Så här skriver Tobbe i slutet av sommaren, men när han och Lina ses igen har mycket förändrats. Tobbe har börjat i en ny skola där han blir mobbad och Linas föräldrar ska skilja sig. Hon skippar många lektioner och har börjat umgås med Carro som är 16 och inte riktigt klok. Tobbe inser att han måste förändra sig om han ska kunna fortsätta få vara med Lina, men hur långt ska han våga gå innan han glömmer bort vem han egentligen är?" Först vill jag säga att den här boken nog är riktad mer till yngre tonåringar, runt åldern 13-15. Titeln själv tyder på det, kan jag tycka. Den retade ögat lite. Jag, som är 21 och läsvan, fann ganska snabbt att boken var väldigt lättläst. Den är skriven med ett enkelt språk som inte verkar vara allt för genomarbetat. Det kunde ibland bli ganska repetitivt med vissa fraser som dök upp om och om igen. Som sagt så skulle nog en yngre läsare uppskatta boken mer än mig.Men låt mig gå vidare med att berömma Lingmark för en mycket väl genomtänkt berättelse! Jag är glad att jag läste till slutet för det är väldigt speciellt och överaskade mig positivt. Just därför tycker jag också att det kan vara en bra bok att låta elever läsa i skolan på högstadiet, då slutet verkligen väcker viktiga frågor och diskussioner som är extremt relevanta för ungdomar i den åldern. Trots att berättelsen i sig är väldigt simpel och något som vi alla läst många gånger förr, så fanns det ändå något som drog in mig. Jag tror det var den höga igenkänningsfaktorn. Huvudpersonerna, Lina och Tobbe, är 13-14 år och går på högstadiet. Boken vidrör ämnen som mobbning, vänskap, identitet, kärlek och självklart att växa upp. Detta är något alla har gått igenom, och jag kunde inte hjälpa att tänka tillbaka på min egen högstadietid och alla de gånger som jag känt mig lika frustrerat kär som Tobbe, och lika vilsen som Lina. Jag minns min första hemma fest och att bli kvarlämnad där av min vän som jag gick dit med. Jag minns första gången jag blev full. Jag minns vad mina mobbare sa till mig och jag minns allt roligt jag gjorde med min bästa vän. Att läsa den här boken är verkligen som att ta en minnestrip.Om du är i åldern 13-15 så är detta ett solklart val. Boken kommer att kunna underhålla dig då den aldrig blir långtråkig. Det är alltid något som händer och jag kände hela tiden att jag kunde ta ett kapitel till innan jag la boken ifrån mig. Är du dock äldre och har mer lästa böcker i ditt bagage så kanske detta inte är vad du letar efter. Men tveka inte att ge boken en chans, speciellt om du känner dig lite nostalgisk!Betyg: 3/5