Recension: THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER

Titel: The Perks of Being a Wallflower Författare: Stephen Chbosky Serie: - Sidor: 231 Bokförlag: Pocket Books   "Charlie is a freshman. And while he's not te biggest geek in the school, he is by no means popular. Shy, introspective, intelligent beyond his years yet socially awkward, he is a wallflower, caught between trying to live his life and trying to run from it. Charlie is attempting to navigate his way through uncharted territory: the world of first dates and mixed tapes, family dramas and new friends; the world of sex, drugs, and The Rocky Horror Picture Show, when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinite. But Charlie can't stay on the sideline forever. Standing on the fringes of life offers a uniqe perspective. But there comes a time to see what it looks like from the dance floor."     Huvudpersonen Charlie berättar om sitt liv under sitt första år på High School. Det är ett år med ett gäng nya vänner, fester, musik, kärlek och nya upptäckter som tonårslivet har att bjuda på. Handlingen kanske inte låter skitlocknde, men att strunta i den här boken skulle vara ditt livs största misstag. Du har ingen aning om vad som väntar dig på de här 231 sidorna av rent GULD. Herreguuud, det har hade jag verkligen inte väntat mig, det kan ni slå er i backen på. Varenda sida, varenda mening, varenda ord är som skrivet av något slags författar-helgon som i det här fallet heter Stephen Chbosky. Han tar den här simpla grundidén om en kille som börjar High School och totalt omvandlar den till en guldgruva av inspirerande citat och humor och klipskhet och en fantastisk historia som innehåller ännu fler fantastiska historier. Fan, jag kan inte ens komma på något mer att säga som gör den här boken rättvisa. Läs den bara.   Jag tycker helt ärligt att de två orden inte ens kan beskriva hur det är att läsa den här boken. Den är spännande på ett sätt som inte direkt får en att hänga vid en cliffhänger, utan mer att man är spänd på att få veta vad som kommer hända Charlie. När han stöter på en massa problem så sitter man bara och önskar in i det innersta att det ska lösa sig. Och jag kan inte riktigt säga något om boken som faller in under kategorin "fart". The Perks of Being a Wallflower är en klass för sig helt enkelt. Man är mer inne i Charlies tankar och observationer än något annat.   Alltså... tillåt mig att ställa mig upp och applodera. Det känns som att Charlie är min allra bästa vän. Det enda jag ville var att få se honom lyckas, se honom glad igen för stackaren är så himla ledsen för så många anledningar. Jag blev känslomässigt involverad i Charlies liv och han kommer för evigt och evigt att vara en av mina absoluta favoritkaraktärer. Hans vänner, Sam och Patrick, har sina speciella platser i mitt hjärta de också. Alla karaktärer i den här boken har ett sådant djup och sånna verkliga personligheter och egenskaper att man nästan kunde sträcka in handen i boken och röra vid dem. Nästan. Men de är ju inte verkliga och bara tanken på det gjorde mig sjukt ledsen. Jag vill så gärna träffa dem. Jag vet att var och en av dem är speciella för att jag kan säga namnen på de allra flesta precis nu utan att kolla i boken. Och det har faktiskt gått en vecka sedan jag läste ut den. Alla gjorde ett speciellt intryck på mig.   Istället för kapitel är boken skriven i brev. Det är Charlie som skriver om sitt liv i brev och skickar till en vän han aldrig träffat, och läsaren får heller aldrig veta vem det är han skriver till. Jag tror att det är just det här skrivsättet som hjälpte boken ytterligare att bli så himla bra. Charlie skriver inte ett brev varje dag, utan ibland kan det gå en hel månad innan han skriver igen. Det betyder ju då att man som läsare bara får höra om de händelser som Charlie tycker är värda att skriva ner. Så varje brev innehåller något underbart/roligt/ledsamt/fantastiskt fint. Man vet att man aldrig kommer bli besviken liksom. Och själva skrivsättet i sig är dessutom utomordentligt bra! Det blir liksom mindblow efter varje sida för man kan bara inte fatta hur någon kan skriva såhär lätta ord och få dem att låta så underbart. Stephen Chbosky är min gud nu, ok? Han sitter där uppe på tronen bredvid J.K. Rowling.   Nya favoritboken. Jag skämtar inte ens! 5 deathly hallows av 5 möjliga!!! Läs den nu. Fattar ni hur mycket jag längtar till filmen eller??     Första meningen: "Dear friend, I am writing to you because she said you litsen and understand and didn't try to sleep with that person at that party even though you could have."   FILMTRAILER