Dag 5

Idag, torsdag vaknade halva gruppen upp på mystic river, ett mysigt hostel i Bajina Basta, Serbien. Efter en morgon promenad till hotellet där resterande av gruppen bodde blev det en frukost med födelsedagsfirande för Hannes som fyller 18 år. Sedan bar det av i vår nya buss mot Srebrenica. På vägen blev det för andra gången passkontroll och slumpmässig genomsökning av några resväskor. Sedan fortsatte vi vår resa mot Hasan Hasanovic. Väl framme vid hotellet i Srebrenica fick vi byta om från våra shorts till långbyxor och fördela oss mellan tre minibussar som skulle ta oss till Hasans by en bit utanför staden.  Efter en bergig väg möttes vi av en vänligt leende familj i den by som brukade vara Hasan Hasanovic hem. Nu mera är byn ruiner och de bor endast en familj, familjen som vi fick äran att bli bjudna på lunch av. Efter en fantastisk stund med familjen och en stor, god hemmagjord lunch blev det dags för den lite tuffare delen av dagen. Vi begav oss in i skogen för att besöka det som en gång i tiden var Hasan Hasanovic hus. Han berättade att huset som stod där idag inte var det han hade växt upp i utan ett försök till att återskapa den ursprungliga byggnaden, men det var fortfarande ruiner. I en och en halv timme fick vi ta del av Hasans fruktansvärda historia där han förlorade allt. Han förlorade sin hemby, sitt hem, sin barndom, sin tvillingbror och sin pappa. Han berättade precis hur hans resa genom fyra år av krig gick till, hur han sprang allt han kunde på ett öppet fält för att undvika kulorna och hur han, av rädsla, gick dygnet runt utan stopp. För många blev detta en väldigt jobbig stund med mycket tårar och starka känslor. Sedan begav vi oss till en annan del av skogen, med ledning av Hasan Hasanovic och pappan i vår värdfamilj. De visade oss var de sprang och deras gömställen under den värsta delen av kriget. Han berättade där för oss hur byns invånare fick dela upp sig i två läger av säkerhetsskäl. Så att om det skulle komma en attack så hade iallafall det ena lägret en chans till överlevnad. Sedan gick vi tillbaka till huset och sa farväl till familjen. Vi tog sedan bussarna till en vacker badplats med berg vart man än såg. Där tog vi ett dopp i det turkosa vattnet. Det blev en fin stund med många skratt efter en dag med mycket intryck. Vi begav oss sedan till hotellet där vi åt en extremt god middag med efterlängtade GRÖNSAKER och EFTERRÄTT. Dagen avrundas med ett par timmars härligt umgänge och tagg till morgondagens äventyr.