Sömnlösa nätter

Sömnproblem... Jag vet att jag inte är ensam om det och det är just därför jag vill skriva det här inlägget. Jag har väldigt länge haft sömnproblem. Jag tror det började när jag var i 13-års ålderns (Mamma du får rätta mig om jag har fel) jag låg vaken halva nätterna och fick det jättesvårt med att koncentrera mig i skolan dagen efter. Jag försökte på mig alla dessa "huskurer" för sömnproblem.. Jag drack varmmjölk med honung, bäddade rent i sängen, gick på toaletten, sov i mörkt rum - you name it! Alla saker man kan göra för att sova lite bättre. Jag har också testat sömntabletter och det är väl egentligen det enda som funkat på mig men också det som är mindre bra... Mina sömnproblem är verkligen i perioder, vissa veckor somnar jag inom en timme (det är bra!!) och vissa veckor somnar jag inte förens efter 3-4 timmar...Och då ska jag ju upp om bara någon timme så utvilad är det sista jag är. Min sömnproblem beror oftast på att jag har mycket tankar i huvudet, jag kommer alltid på en miljon bra idéer innan jag ska sova, jag kommer på saker jag borde ha sagt under dagen och saker jag kan göra i veckan... Planerar allt in i minsta detalj! Och dessa tankar är ju så OTROLIGT svåra att få bort? Kan ju inte ligga och tänka "nu ska jag inte tänka, nu ska jag inte tänka...". Och under dessa perioder då jag inte sover speciellt bra så drömmer jag otroligt mycket, under dom få timmarna som jag faktiska sover så drömmer jag ibland upp till 5 olika drömmar, jag älskar att drömma! Men dessa drömmar är 7/10 gånger en mardröm och då vaknar jag och kan inte sova... Alltså ni förstår ju? Allt är en enda stor hemsk spiral som bara går om och om igen. Jag har googlat olika tips på sömnproblem, lyssnat på poddar och tagit till mig dessa tips... Men inget funkar på mig!! Igår lyssnade jag dock på ett ganska bra podd-avsnitt från podden "25 Minuter", avsnittet hette "Såhär gör du för att sova bra och regelbundet!" Dom hade några nya tips som jag inte hört förut, här är några av deras tips: - Sov med fötterna utanför täcket! - Koncentrera dig på andningen. Tänk hur dina lungor fylls av luft och fokusera!! - Vädra dina lakan innan läggdags. Och sen dom här klassiska: - Använd inte mobil eller tv 30 min innan du ska sova. - Drick inte kaffe eller ät socker innan du ska sova- Ha kolsvart i dit rum när du ska sova. Minsta lilla ljus kan påverka din kropp negativt när du ska sova. - Drick ett glas varm mjölk innan du ska sova, det kan få dg att känna dig trygg!Jag är 100% säker på att det är väldigt många av er som har sömnproblem, jag vill bara säga att ni är inte ensamma! Det är väldigt väldigt vanligt att man har det. Då är det väldigt viktigt att söka efter orsaken på ditt problem, i mitt fall är det att jag övertänker därför tror jag att jag måste fokusera på min andning istället, tror att det kan få mig på lite andra tankar! Så... Leta rätt på orsaken och leta upp tips på hur du lättast kan åtgärda det. Jag testade det här med andningen inatt och jag somnade inom 20 minuter, och det har inte hänt på flera månader! I veckan var jag lite fräck... I tisdagsnatt sov jag typ max 1 timme! Då kom jag på att jag fått morfin-baserad medicin av läkaren nu efter nyår när jag blev så himla sjuk... Hehe! Så jag tog en sup medicin och somnade direkt, men det är inget jag ska göra till en vana... Låter ju inte sunt!  Men nu till lite kul, DET ÄR FREDAG!! Önskar er en trevlig helg, kram!