Ankomst och dag i Edinburgh

Så igår anländer vi till Edinburgh. Ellen och jag kom med tåget och beslutade oss för att promenera till hotellet som inte skulle vara så farligt långt visade sig vara ungefär 45 till 50 minuter promenad och genom staden tack och lov så var det med medlut hela vägen och även om det slet i armarna med vårat tunga bagage och hungern som slet i en samt tröttheten efter att ha suttit på tåget i flera timmar men vi kom åtminstone fram, båda två vid liv och vi fick checka in på hotellet. Även detta hotell väldigt vackert Fantastik dubbelsäng fint rum och vi såg till att duscha samla lite kraft och sedan tog vi oss ner på gatan till närmaste restaurangen faktiskt om vi passerat på väg till hotellet där köpte vi gigantisk fish en chips och för att sedan återvända till hotellet och föll ihop på sängen. Men så efter natten så kommer en ny dag och med det så kommer också betydligt mer energi och exalterade över att uppleva vad Edinburgh hade att erbjuda. Vi hade tagit reda på att det gick en buss upp till gamla stan som låg precis bakom stationen där vi hade hoppat av igår och bestämt att vi skulle absolut inte gå den här vägen en gång till även om det hade varit betydligt enklare utan bagaget den här gången så ska vi också innebära konstant uppförsbacke så vi valde att ta en av bussarna som gick var 10:e minut och och tog oss till stationen. Från stationen så vandrade vi upp mot Gamla stan. Det visade sig också vara en festival i full gång denna vecka så väldigt mycket folk ute och väldigt mycket liv och rörelse. Vi hade tänkt gå på en tur på ”Real Mary kings” underjordisk vandring men när vi kom dit så var nästa tur flera timmar senare och vi tyckte inte att det var värt att vänta. Istället hittade vi en annan tur som hette ”Underground tour” så vi hakde på denna istället. Visade sig vara ett väldigt bra beslut för nu fick vi följa med runt ner i underjordiska gångar ett helt samhälle som en gång i tiden användes aktivt i Edinburgh. Med endast en guide med ett stearinljus  sökte vi oss runt med historier från Edinburgh förflutna en fantastisk guide och en så intressant tur att se någonting helt annat av Edinburgh än de otroligt vackra gamla byggnaderna och gatorna. När vi begav oss tillbaka mot stationen för att se om vi skulle söka oss vidare till andra sidan stan eller ta bussen en bit närmare hotellet och utforska de området så av en ren slump såg vi en bekant skylt som vi måsta utforska och våra misstankar blev bekräftade. Vi hade just hittat ännu en Dungeon plats, precis som den i London hittade vi här en Edinburgh dungeon istället! Så ja vad kunde vi göra? Det var ju bara att köpa biljetter det! Nästa insläpp skulle vara 40 min senare vilket var fantastikt så vi begav oss iväg för att hitta lite mat innan vilket blev Subway mackor otroligt gott och lite Coca-Cola cherry innan vi återvände till dungeon. Här fick vi nu ännu en gång bege oss in genom en tidsresa av Edinburghs historia ännu en gång fantastiskt imponerande  skådespelare och sätt att hålla historien i gång. Vår historia är skrämmande det behövs inte påhittade skräckdelar vi har haft pesten, häxbränningar, kannibaler, orättvisa domare och mäktiga män som tagit sig för allt för mycket makt. Imponerad ännu en gång otroligt obehagligt och roligt med hisnande delar och allmänt obehag. Lite vandrade vi runt innan det var dags att få tag i en buss tillbaka till hotellet. Stannade till vid ett Tesco och sedan vandrade vi hemåt. Tillbaka på hotellet har vi nu kraschat ihop och faktiskt lyxat till de efter att konstatera att vi inte orkar oss ut för att gå en meter till vi har beställt och tryckt i oss mängder av gott roomservice. Nu blir det duschen och sedan tänker i alla fall jag somna framför tv:n imorgon väntar en ny resa vi ska ta oss ner mot Belfast. Hörs!