Dagen med det stora D:et

Vårt livs äventyrs resa var äntligen här! Så overkligt att den plötsligt kom, dagen vi väntat på i nästan 1 år! vi började vår resa med tåg från Göteborg till köpenhamn i söndags den 15/10 där bodde vi på Hotell 1 natt & började semestern med en mysig middag tillsammans:)  -Dagen med det stora D:et kom, vårat flyg från Kastrups flygplats avgick kl 9.50 och vi var uppe 6.30 på morgonen pigga o förväntasfulla. Vi började våran dag med en stadig mysig hotell frukost, en hel hög med skratt och en mysig promenad från hotellet till flygplatsen på ca 3 km i ett höstigt kallt danskt morgonväder:) vi checkade in oss och vår första destination var till Paris!:)  I Paris hade vi 2 timmar på oss att ta oss till rätt gate, när vi går på planet upptäcker vi till min stora fasa att vi inte har platser brevid varandra:( jag hamnade vid en fönsterplats brevid ett par och henkan hamnade på raden bakom mellan två franska män, tyvärr ville ingen av dessa män byta plats med mej...jag är nog inte speciellt flygrädd försöker jag inbilla mej, men fick mej en mindre panikattack av tanken på att sitta där, i mitt huvud helt själv i 8 timmars flygning över Atlanten brevid två helt okända människor längst in vid fönstret utan henkans hand att hålla i...men innan vi lyft hade jag lugnat ner mej och timtals med film och våra huvuden möttes ett fler tal gånger skrattandes mellan sätena till varandra:) det var en bra flygning med lite turbolens här o var men med strålande sol hela vägen!:) När vi väl landat i underbara Miami runt kl 16 i amerikansk tid så letade vi upp en buss som skulle ta oss närmare vårat hotell, vi hamnade dock en bra bit bort och tog en taxi istället, vilket jag gärna inte upplever igen😅 här använder dom blinkersen mindre än vad dom använder sina tutor, bilar överallt och alla tutar på varandra och ingen förstår nog riktigt varför heller, men den som tutar mest åker först ungefär.. mobiltelefoner i handen och fort ska det gå, men det funkade ju tydligen att köra så för fram kom vi iaf😊Ett mysigt litet hotell vid namn collins hotel, med en rätt konstig lukt i lobbyn & med en liten pool på baksidan, ett enkelt hotell, men ett litet mysigt rum väntade när vi kom upp med en stor säng och en riktigt bra ac:) vi kom inte fram till hotellet förens på eftermiddagen och tog bara en liten promenad på gatan och stannade till för att äta lite sushi på ett hak här i närheten:) tidig kväll fick det bli efter nästan 21 timmars resande:) och skönare har jag nog inte sovit på så länge!  Våran första riktiga dag i Miami var iförrgår och vi började gå ner för 6600 collins avenue där vi bor, vem kunde tro att miami är så här gigantiskt stort? Höghus, maffiga villor och stora båtar överallt! Jag kan inte ens föreställa mej vad stort new york & dom andra ställena vi ska till är när jag kollat på kartan och tyckt att miami ser så litet ut gemfört med dom andra...Vi älskar att promenera & jag har införskaffat en stegräknare för att se på ett ungefär hur långt vi gått, vi har gått på nästan 3 dagar 59143 steg vilket motsvarar ungefär 4.5 mil:) men det är omöjligt att gå överallt här just för att det är så stort men vi har hittat en GRATIS buss som heter trolley som iprincip kör oss från sida till sida av miami Beach:)helt toppen med andra ord:) det är verkligen super fint här & vart man än åker så finns det en miljard saker att kolla på överallt!! vi åt en jätte mysig frukost på ett litet gult ställe i South miami Beach och tog sen vårat absolut första dopp i Atlanten!:) det var faktiskt mycket varmare än vi trott! I luften var det nästintill 35 grader och jag tog absolut helt fel kläder på mej...svarta träningsbrallor, svart linne och varma skor, vi visste inte riktigt vad varmt det skulle bli....detta kommer inte göras om!:) som tur var hade jag ett litet ombyte med mej:) på kvällen avslutade vi med att äta på en restaurang som heter "meat market" en liten trevlig uteservering på en populär gå gata på 915 Lincoln Rd som ligger långt ner på South beach och med världens bästa sällskap så blev det en super mysig middag❤ Igår åkte vi till den norra delen av miami, där var det mest bostadsområden och skolor, intressant att se sådant också men vi tog bussen därifrån som tog oss ända ner till South Beach igen och åt en lunch på en uteservering sen tog vi ännu en buss från miami Beach in till den "stora" staden miami! Det är en bra bit med buss man åker oavsett vart man ska & mycket bussåkande blir det:)  Väldigt häftig stad men man kan verkligen se på vissa gator att det varit en storm här, inte överdrivet mkt men palmerna mår inte så bra och hänger med vissna trasiga blad, träd som fallit omkull och lite trasigheter här och var, och en hel del byggarbeten och i vissa kvarter har butiker tillomed fått slå igen pga av plundring och stora vatten skador:/ men otroligt intressant att ha sett den delen också!Vi tog en drink på hooters,det är nog ett måste om man åker till usa, ja vet inte varför men det va lite häftigt att va varit där iaf:) och sen letade vi oss igenom staden för att finna en buss som gick åt rätt håll tillbaka hem:) på bussarna jag åkt så får man verkligen se vilken skillnad det är på folk och folk, människor erbjuder varandra sina sittplatser, säger hej och frågar hur man mår när någon sätter sig brevid dej i sätet & börjar gärna prata med varandra, hjälper varandra med tips och ställen man kan vända sig till om någon har mindre bra ställt, verkligen ett vänligt folk & jag får verkligen en wake up call om hur tacksam man ska vara för det man har!:) mina dagar har varit konstant fyllda med skratt och då menar jag verkligen konstant! Jag är så glad att jag får uppleva detta med henkan! Han kan inte göra mina dagar bättre än vad han gör!:)  Idag är sista dagen vi kan "göra" saker på här för imorgon hämtar vi våran bil och börjar roadtrippen mot Orlando:) strålande sol & idag ska vi bara lägga oss på stranden och bada i atlanten:) som jag tycker detta ska bli så roligt! Tänk allt vi kommer få åka förbi, alla ställen vi kommer att stanna på & upptäcka tillsammans:) Så roligt vi kommer att ha!  Jag kan verkligen inte förstå att lilla jag är här! I ett enormt stort land på andra sidan jordklotet & bara får uppleva precis allt detta, jag uppskattar & njuter av varenda minut! Det här är verkligen en av de bästa saker jag någonsin bestämt mej för att göra:)  Jag är så tacksam att du orkat & velat läst allt detta och hoppas du har det så bra som du bara kan!❤ Ta hand om dej, ta det lite lungt ibland också!!Njut av livet, skratta mycket och kom ihåg att du är fantastisk precis som du är!❤ // Ellinor