Resan till Luleå

JAPPPP då var det dags för inlägget jag påbörjat en miljon gånger man aldrig hunnit fullfölja. För två veckor sedan tog Alfred och jag ett litet flyg från Arlanda till Luleå. Tänkte berätta om det i detta inlägg så häng meeeeed  Började TIDIGT. Vi tog dagens första pendel som gick 05.21 så klockan ringde 04:00 och då var vi båda lagom trötta. Vi var ju på middag kvällen innan och jag drack ett par glas rödvin och champagne och ja du fattar resten. Vi var ganska många med ryggsäckar och flygplanspackning på tåget, alla lika sömndruckna i blicken. Alfred sov mest medan jag kände mig stressad över att vi hade lite lite för lite marginal på flygplatsen. Var orolig över att pendeln skulle bli sen, att något skulle hända, att vi skulle gå vilse på Arlanda Men vi hann! Med nio minuters marginal till att boardingen påbörjades! Tror jag aldrig varit så sen till en flygning någonsin? Brukar vara den som sitter där en timme innan och ~myser~ i taxfreen ett tag. Var otroligt påfrestande för tidspessimisten i mig, hörde ständigt pappas röst i huvudet som sa att man måste åka ordentligt i tid, saker kan ju hända på vägen. När vi äntligen satte oss i sätena kom tröttheten över mig, liksom all påfrestning som behövde få pustas ut. Jag läste mig genom hela resan medan Alfred, ja, Alfred sov. Har för övrigt gjort upp ett schema för boken, måste läsa 18-19 sidor varje dag om jag ska hinna bli klar i november. Låter banalt men känner samtidigt att jag måste, om jag någonsin ska bli klar med den. Så många partier av feberdrömmar i boken, vet knappt ut eller in i den (EDIT! Nu har jag bara 174 sidor kvar och måste bara läsa sådär elva sidor om dagen så har kommit en bit ändå. Här hade jag bara läst dryga hundra sidor)  Kom fram till slut. Snön från veckan innan hade börjat smälta, den låg i röriga högar på gräsmattorna, blänkte i sin ensamhet under dimman Erik fick sina 3 månader försenade födelsedagspresenter av mig: roliga strumpor och nya träningskläder. Slog in paketen i tjockt brunt papper som jag sparat från en gammal blombukett. Så praktiskt att börja spara på sådant så man slipper köpa presentpapper senare  Spelade Wii och vilade ett slag  Erik visade stolt upp sitt kök, pekade på lysrör i köksskåpen och diskmaskinen under diskbänken På kvällen gick vi ut och käkade på restaurang. Erik och Michelle firade två år som par och jag klädde upp mig. Blev väldigt svart med både svart polo och svart klänning men färgglickade med smink och smycken i alla fall  Blev blå ögonlock för att matcha naglarna. Hade för övrigt en kanonbra hårdag denna dag Matchade även naglarna med ringarna OCH kappan som syns i bakgrunden. Alfred tyckte jag hade PÅ TOK för mycket krimskrams på händerna men finns ca ingenting bättre jag gillar mer än en stor _mängd_ ringar,  sådär att det klirrar mot varandra och glimmar i alla sorters ljus  Skål för 2 år era ungdomar!  Och en liten puss för veteranparet mitt emot! Såklart!  Mätta i magarna tog vi bussen hem igen … … Tiiillll drinkarna! Här tillverkades en grasshopper och det vattnas nästan i munnen när jag ser bilden för mmmm vad god den är, mjuk i mun och trygg i mage, eller nåt  Måndag morgon! Hade bra hårdag även denna dag, tydligen  Vi tog en sväng på stan och lunchade på bastard burgers. Var GOTT som vanligt, pommesen var så salta att det knastrade i munnen, läpparna blev alldeles torra efteråt  På kvällen spelade vi bowling! Banan var smal och hal och det gick asdåligt för alla. Man brukar ju åtminstone få 100 poäng per omgång men fick typ … max …  70 … poäng nu? Märkligt  Var kul ändå såklart, komma iväg och GÖRA något. När vädret är sämst får man göra vad man kan inomhus och denna dag blev det att … förlora inomhus :-)  På kvällen fick vi varsin drink  Och kladdkaka  Morgonen efter testade vi padel. Var ett nyöppnat ställe och vi var de enda där. Kostade 140kr för alla 4 där racket och bollar ingick. Ingenting har någonsin varit så billigt?  Alfred och jag förlorade med ett hårsmån mot Erik och Michelle man var kul ändå, även om jag EGENTLIGEN är *tennistjej*  Vi kom hem och duschade, klädde oss, sminkade oss, eller ja, JAG gjorde det  Okej en bild till på mig höhöhö Matchade polotröja med ögonlock. Alfred och jag skulle nämligen träffa min mammas farbröder och då får man klä upp sig  Blev bjudna på fisksoppa och tre sorters hembakade bröd. Lyssnade på sörplande tuggor och livsanekdoter. En av de värsta sakerna med att mormor, morfar och farfar dog när jag var barn eller _ung vuxen_ är att jag aldrig fick en vuxen relation med dem. Fick aldrig chansen att lära känna dem på rätt premisser känns det som? Idag är jag liksom mogen för deras liv och berättelser, känner mig som en tvättsvamp som bara vill suga åt mig alltalltallt, förstå mitt arv och miljö. Istället lyssnar på morfars bröder och fruar, lär känna honom och mormor genom dem och försöker förstå deras uppväxter och förutsättningar. Det är en ynnest att ha syskon, så att de kan få berätta ens memoarer när man själv inte finns mer, när ens barnbarn plötsligt är redo för att lyssna  ÄlskAR! Min roliga finurliga skojiga stora familj  Dagen efter skjutsade Erik oss till flygplatsen. Trots att vi bara var där fyrtio minuter innan flyget gick hann vi igenom hela incheckningsproceduren på sju minuter, max. Sån kontrast mellan småstäder och storstäder, stressen och storheten mot lugnet och tiden  Som ett långsamt farväl sken solen för oss ovanför molnen. Några timmar senare var vi hemma och långhelgen var officiellt över. Även om det är så väldigt smidigt att kunna flyga på en och en halvtimme hade det varit TREVLIGT att bo närmre, kunna ta bilen istället för flyget, kanske till och med cykeln, träffas över en söndagsfika eller tisdagsmiddag, prata på istället för ikapp. Kanske senare, kanske sen