Vecka 4 - expedition sunndalsfjella

En hel skolvecka på tur, det vill säga fem dagar ute på fjället med den stora säcken på ryggen. Det var en helt otrolig vecka med alla möjliga sorters väder vilket innebär många lärdomar! Måndag Dagen började med att vi fördelade packningen, vem som tar han dom tältet och vem som tar hand om maten. Sedan bar det av med minibussen till sunndalsfjella. Två och en halv timma senare så var vi framme och påbörjade den 12 km långa vandringen till den första tältplatsen. Efter några timmars promenad i regn var vi framme och slog upp det första lägret!  Tisdag  Klockan 7 ringde klockan och jag möttes av en tjock dimma när jag öppnade dörren till tältet. Ännu en dag med regn och förflyttning till ett nytt camp. Vi gick ungefär 8 km i en helt otrolig dalgång. Trots regnet så njöt jag hela vägen, vilket gjorde att  jag ihop med några andra gick en extrasväng, men på grund av dåligt väder var vi tvungna att vända om tidigare än planerat. På grund av extrem vind var vi även tvungna att planera extra för morgondagen. Första tanken var att vi skulle gå med pannlampor på natten för att ta oss till en hytta för att slippa den värsta vinden, men efter att ha sett en ny väderrapport gjorde vår lärare beslutet att vi kunde gå senare på onsdagen, då vädret skulle förväntas bättre på eftermiddagen. Så vi gjorde tälten iordning lite extra för att de skulle klara vind upp mot 19 m/s, men också göra plats för lärarna i de stora tälten då deras tält inte klarar extremväder. Sedan kröp vi i säng och bara hoppades att vi hade fått ner alla tältpinnar tillräckligt! Onsdag Vi vaknade upp till ett vinterland. Snö, men även en hel del blåst, som gjorde att ett av tälten flög iväg vid nerpackning, och flera lite smått irriterande miner från oss alla. Men när allt var nerpackat gick allt väldigt bra, det blev bättre väder, det var till och med så att solen tittade fram lite då och då! Det gjorde att de 16 km, som vi skulle ta oss till hyttan, gick otroligt snabbt! Har nog aldrig varit så glad av att komma in i värme och slippa vind för en natt som denna dagen. Vi lagade mat och hade riktig hyttekos tillsammans.  Torsdag  Vaknade upp och hade världens julkänsla. lätt snöfall ute samtidigt som fotogenlampan var tänd i taket i den lilla timmerstugan. Vi var åtta personer som hade ställt klockan lite tidigare för att gå på en extra lång tur. Vi började med att gå upp på snøhetta, som är en topp på 2286 m.ö.h, för att sedan gå ner till stugan och fortsätta till nästa camp. Det blev en lång dag, då vi började gå klockan 7 och kom fram till nästa camp klockan halv åtta på kvällen. Snøhetta bjöd på mycket vind och snö, men fantastisk utsikt!  Fredag Sista dagen vilket innebar en kort tur tillbaka till bussen. Vi gick cirka 7,5 km vilket gick otroligt snabbt då det nästan enbart var utför. Det var en underbar känsla att nå bussen, byta om till torra och rena kläder, och sedan sätta sig  ner i en stol! Väl hemma hängde vi upp tälten, tvättade och sedan väntades en riktigt lugn helg!