Punta Cana-Dominikanska Republiken

Hej hej hej! Nu är vi tillbaka ifrån semesterbubblan och det är dags att ta tag i vardagen och allt vad det innebär.  Vi åkte ju som sagt till Punta Cana med bidragen vi fick på bröllopet för våran bröllopsresa. Bättre sent än aldrig helt enkelt. Vi hade dock planerat att åka denna tid då det passade bäst för oss rent schema-mässigt. Våran första tanke var att åka till Hawaii men denna tanke slogs ner rätt så fort när man ser priserna, flygtiden och tidsskillnaden. Vi började därför kika runt och beslutade oss tillsist för detta resemål.  Resan började Fredagen den 16/2. Niklas jobbade natt och kom hem vid 03 tiden och det bar av mot flygplatsen vid 04. Vi åkte ifrån Chicago så är ju en bit i bil upp dit. Planet lyfte runt 08.30 på morgonen. Flygresan gick rätt så bra, en del turbulens men vi körde in en hel del tid så flygresan blev bara 3h och 45 min. Min man som jobbat natt var såklart slutkörd och sov till stora delar hela resan. Hans gam-nacke var total. Väl på plats så var det varmt och skönt. Ni vet värmevågen som slår emot en när man kommer utomlands. Bagaget strulade lite och det tog lång tid innan det kom. När det väl kom så var blixtlåset öppet men som tur var så hade vi ett band runtom som höll ihop väskan. Vi fick iallafall ihop den igen och begav oss ut för att leta efter våran chaufför. Efter mycket om och men så hamnar vi rätt och resan mot hotellet börjar. Var bara 30 min så det gick snabbt och smidigt. Något om bör nämnas är att de kör som galningar i det där landet. Om vi tycket USA var illa var det inget emot här, herregud. Vi kommer iallafall fram till hotellet och checkar in. Det tar lite längre tid än man hoppats så men inte så mycket att göra. Väl när vi kommer till rummet har dom pyntat våran dörr då vi skrivit i kommentarerna att det var våran bröllopsresa. Det fanns även ett litet dessertfat därinne som var trevligt. Själva rummet i sig var inte som vi hade förväntat oss då det var betydligt lägre kvalitét än va som framstods, stökigt och hade mögel. Vi gav oss iallafall ut på en promenad på stranden och ett dopp innan solen gick ner. Vi skrev till "vår" butler om rummet och han hänvisade oss till att prata med receptionen. Vi gick åt och middag och la oss tidigt i säng då vi var helt slut efter dagen. Rums-problemet kunde vi ta imorgon bitti. Lördag 17/2Vi vaknar runt 08 och går till receptionen och förklarar situationen. Dom kan knappt någon engelska så det blir självfallet ett stort problem. Hon erbjuder dock att vi kan få uppgradera vårat rum till en kostnad av typ 110 dollar extra per natt. Vi kände mest att det kunde vara ett alternativ men att vi ville se rummet innan vi beslutar om det. Hon säger då att vi ska komma tillbaka i eftermiddag. Vi tar och äter frukost och går sedan ner till stranden. Gud va skönt det är med sol och värme. Var perfekt temperatur och det var lite bris hela tiden så man blev aldrig sådär jobbigt svettig som det annars lätt kan bli. Vi spenderar dagen där tills vi går tillbaka till receptionen. Lång historia kort alla hade missförstått allt och alla skyller på varandra. Vi får iallafall tillslut ett nytt rum efter mycket om och men. Blev en uppgradering vilket var trevligt då vi fick havsutsikt som vi inte betalat för. Allt det förstörde verkligen början av resan men efter vi fått detta rummet kunde vi slappna av igen. Kvällsmat och sedan igen tidigt i säng. Sön 18/2 -Ons 21/2Semesterdagar at it's finest. Bara ligga på stranden och ha det najs. Vi går morgonpromenader och ger oss även ut och springer på stranden en morgon. Njuter av goda drinkar och långa dagar i solen. Köper en hel massa solkräm då det går åt men livet leker för det mesta. Jag får mitt hår flätat och allt är frid och fröjd. Vi tog roomservice ofta då det ingick och vi tyckte om att sitta på balkongen att äta frukost/middag. Tor 22/2Dags för utflykt. Klockan ringde vid 06 och det var dags att gå upp. Vi vaknade med en viss tvekan då det var vääääldigt blåsigt ute. Vi skrev och frågade om det verkligen skulle bli av och dem svarade att jo än så länge så var det lugnt. Tveksamma gick vi till bussen som hämtade oss 06.40. En stor buss och vi var självklart de första passagerarna. Vi stannade många gånger på vägen men när vi hämtat upp alla bar det först av till en butik där man kunde handla souvenirer. Niklas handlade en flaska sprit och vi inhandlade även ett vattenskydd till mobilen så vi kunde ta bilder i vattnet. Sedan bar det av mot hamnen. Väl där så åkte vi speedboat ut till en "natural swimmingpool". Så himla coolt och fint. Vi var där en stund innan det bar av mot det egentliga huvudmålet. Saona Island. Där kan man snacka paradisö. Den har förekommit i flera filmer såsom Pirates of the Caribbean och The Blue Lagoon. Ön är känd för deras kritvita ständer och turkosa vatten. Vi steg i land och wow vad det var fint. När vi kom så var vi nästan först av alla utflykter och fick njuta själva i lugn och ro. Vi tog mycket bilder och köpte även en Pina colada i en ananas! Vi åt även lunch där och solade och badade. Vi var där ca 3h innan det var dags att åka hemåt. På vägen hem så fick vi åka Katamaran vilket var väldigt trevligt. Det bjöds på drinkar och stämningen var god. Vi gick i land och satte oss sedan på bussen för att åka hemåt igen. Vi var hemma runt 18.30 så det blev en heldags utflykt. Tycker bilderna härifrån talar för sig själva och denna ön var verkligen wow.  Fre 23/2Sista heldagen! Vi njöt och var mest på stranden. Jag var väldigt mör sedan dagen innan så jag låg mest och sov om jag ska vara ärlig. Skönt det med! Vi gick hem runt 17 tiden och bytte om för att ta lite fina bilder på stranden vid solnedgången. När bilderna var tagna var det bara att invänta middagen som vi bokat vid 20.30. Tyvärr mår inte Niklas så bra så vi struntar i det och stannar hemma och ser på bäst i test istället. Vi har även sett alla skidskytte tävlingar som pågått och hejat så gott vi kan! Lör 24/2Dagen D, dags för hemfärd. Vi vaknar up och packar det sista. Beställer frukost att äta på balkongen och sitter och har det bra. vi ger oss ut på stranden de sista 2 timmarna och badar i havet. Taxin hämtar upp oss vid 13 och vi åker mot flygplatsen. Vi checkar in och allt går bra. Våran vanliga tur medför försening på 2h. Yey. Flygtiden hem var lite över 5 h och vi landar i Chicago. Väl i Chicago blir det återigen strul med väskorna och vi väntar nog ca 1h innan vi får väskan. Tillslut kommer vi iallafall till bilen och påbörjar den 2h långa bilresan hem. Vi hade planer på att köpa med Mcdonalds men det var ju såklart stängt. Kul. Vi kom iallafall hem vid 02 tiden och Dantisen var inlämnad efter kvällspromenaden så han var hemma och väntade på oss. Han blev glad men gladast blev nog vi. Lille gose killen. Han fick sova i sängen med oss. Review:Jag tyckte att det var fint men hade förväntat mig mer överlag. Kan hända att jag blivit bortskämt över att ha få haft möjligheten att se mycket vackra platser och bott på väldigt fina hotell. Känner ingen sug över att åka tillbaka men ångrar inte heller resan. Bäst var utflykten till Samoa Island. Jag ger ett helhetsbetyg på 3/5 stjärnor.Niklas tyckte  att det var bra och också att det bästa var Samoa Island. Han å andra sidan skulle kunna tänka sig att åka tillbaka. Han ger det betyget 4/5 stjärnor. Fick så fina bilder på polaroid kameran, så kul att vi tog med den.Hoppas ni har det fint och uppskattar inlägget.Vill även passa på att tacka alla som bidrog till att vi kunde åka iväg på denna försenade bröllopsresa!