Från Colombo till Kandy

Efter en natt på drop inn hostellet där alla sov lite sisådär, blev vi upphämtade av samma taxichaufför Francis som körde oss från flygplatsen. Som tur var klarade vi oss från kackerlackor och mygg på natten, vi mötte bara på några söta ödlor på toaletten där det inte gick att spola ordentligt... Francis hämtade oss runt kl 11 på morgonen och vi påbörjade den två timmar långa färden mot staden Kandy. Trafiken idag var ännu mer kaotisk än inatt pga mer bilar på vägarna. Indierna gillar verkligen att tuta när dom kör förbi en bil på vägen eller bara en människa som står vid vägkanten för att uppmärksamma att dom kommer farandes. Efter ungefär en halvtimme började Natalia må illa i bilen så Francis stannade vid ett supermarket där vi kunde köpa någon form av frukost. Det var inte ett så jättestort utbud av varor som man kände igen men vi lyckades ändå plocka på oss lite vatten, frukt och kakor. Jag köpte en redbull till mig själv som jag hade suktat efter hela resan. När vi stod i kassan och skulle betala allting så kom den fetaste kackerlackan jag någonsin sett vandrandes emot oss i kön och vi skrek till, lokalbefolkningen blev till och med äcklade av den men skrattade också åt oss ”the white girls”.  Eftersom det inte fanns så mycket att handla till frukost på the supermarket så tog Francis oss till ett smörgåsställe som heter Colton. Men innan det tog han oss till sin frus trädgårdsbutik där han ville att vi skulle hälsa på hans fru som han varit gift med i 24 år. Hon hette Nahlani och var väldigt glad och trevlig. När vi väl kom till Colton så var det inte direkt något subwayställe som hade fräscha mackor utan det var färdigmackor med olika fyllningar som låg framme i en kyl. Jag vill inte ens veta hur länge dom legat där men vi köpte ändå en varsin macka eftersom vi var så hungriga. En trevistablett på det så löser det nog sig! Mira och Frida provade också en traditionell ”risboll” som hette Agalla. Den smakade tydligen hårt ris och brunt socker. Inte en hit alltså. På vägen stannade vi till på ett elephant orphanage. Vi köpte 12 kuvert som var gjorda av elefantbajs. Jag visste inte ens att man kunde göra papper av elefantbajs, smart och miljövänligt. Vi blev lite skeptiska när vi såg elefanterna, för vissa hade kedjor runt fötterna och över nacken, men det stod överallt att det var för att dem inte skulle springa iväg... men det kändes ju inte heller så bra egentligen, men vi gick in ändå. Elefanterna såg glada och friska ut och fick mycket mat. Så det var ju lugnande.  När vi kom fram till den livliga staden Kandy till vårat hotell så var vi alla rätt trötta. Vi sa hejdå till vår goda vän Francis och han åkte iväg. Hotellet var väldigt fräscht och fint och hade trevlig personal. Vi bestämde oss för att bara gå ut och äta en snabb middag och sedan gå tillbaka och sova. Mira lurade in oss alla på ett litet mathak som hade det så himla smutsigt på golvet.. Det var också kackerlackor på golvet. Vi beställde in fried rice och noodles och Mira tog någon konstig curry med ris, och det smakade salt och peppar. Alltså bara salt och peppar. Det slutade med en pizza på dominos istället och han på första restaurangen blev väldigt besviken på all mat vi lämnade. Efter det gick vi hem och sov. Hej hopp gummisnopp/Mirjam Tyvärr är det väldigt dåligt internet så bilder kommer från den här dagen när jag hittar bättre wi-fi.