#54 Tack för minnena, även om de inte var så fantastiska

Hej bloggen, då var det igen dags att skriva en sen sammanfattning av förra resan för nästa vecka är det dags för nästa äventyr! ...om man med äventyr syftar på att sitta hemma i myskläder och spela Mario Kart varje dag efter jobbet. Ja, tyvärr börjar jag få slut på semesterdagar så kommer inte bli så mycket mer resande för mig i 2017. Bara två stycken kvar att använda detta år, snyft. Mm, för tillfället känner jag mig lite som gräshoppan i sagan om syrsan och myrorna. Men sådant som händer när man är #yolo. Får väl livnära mig på mina minnen från asienresan resten av året... Asienresans första etapp: Japan Det har varit min dröm att åka till Japan så länge jag kan minnas (tänkte ju nästan välja Japan istället för Kina när det var dags för utbytesstudier i universitetet) så bestämde mig för att nu är det dags. Som en Nintendo-nörd och före detta otaku har jag verkligen hypeat över Japan och "With great expectations comes great disappointment", iallafall när det gäller Akihabara. Stadsdelen Akihabara i Tokyo brukar kallas Japans nördmekka och hade jag åkt hit när jag var sjutton hade jag säkert tömt plånboken på alla sorters krimskrams och spel. Men nu kändes det mest klaustrofobiskt med de trånga butikerna och det höga oljudet från arkadhallarna (för att inte tala om den perversa japanen som försökte titta under min klänning..). Inte ens retrospelbutiken Super Potatos hylla med N64-kassetter gav mig någon vidare ååh-känsla. Jag har ju redan en fin N64-samling. Fast fick en snygg selfie med Mario-statyn där, så det var värt att spendera över en timme på att försöka hitta butiken.Mm, min livsstil har verkligen förändrats sen tonåren. Medan jag då var värsta hamstraren och sparade allt från gamla behån till min mormors använda övningsböcker i tyska, lever jag numera enligt minimalist-synsättet. Spendera pengar på upplevelser > köpa saker. Upplevelser som i att besöka en Starclub Bar med Super Mario -tema! Fast stannade inte där så länge då det tydligen ännu är vanligt att röka inomhus i Japan (och för att gratispopcornen började ta slut och ville inte betala 500 yen för ett nytt glas saft). Eller upplevelser som i att köra gokart runtomkring Tokyo utklädd som Donkey Kong! Mm, detta var lätt höjdpunkten på hela resan (fast sista halvtimmen började man bli ganska yr av avgaserna från trafiken). Mario Kart=<3. Cosplay=<3. Mario Kart i cosplay=<3<3<3.  Anledningen till att japanresan äntligen blev av, var dels för att jag fick veta om Maricar och ville göra det medan mitt international driving permit från USA-resan fortfarande var giltigt. Och dels för att jag ville fånga regionexklusiva Farfetched i Pokémon Go (har 143 pokémons från Generation 1 i skrivande stund). Så en dag spenderade jag på att ta det lugnt i en fin park fast tyvärr fanns det bara Pidgeys och vanliga duvor där.Jaja, tillräckligt med nintendonörderi. Som tur har Japan gott om andra saker att nörda sig över, såsom Godzilla. Bästa komedifilmer när man är trött, höhö. I stadsdelen Shinjuku finns det ett hotell med Godzilla-tema, så stannade där med systern som joinade mig i Tokyo några dagar. Med systern for vi också på dagstrip till Mt Fuji. Tyvärr var det molnigt väder, så blev ingen selfie att sätta upp på Facebook. Vår guide var bra och pratade nonstop om japanska grejer medan vi satt i bussen. Bland annat var vi kan hitta Kitkat med grön te -smak och att man inte ska ge släta pengar till en begravning, Traditionell japansk lunch ingick också, men den var lite "för traditionell" i min smak, så jag blev inte vidare mätt.  PS. googlade just vad den friterade blomliknande saken är och tydligen är det "lotus root" och inte det som blir kvar av en bläckfisk efter att man rivit bort alla åtta armar.. På kvällen, efter att vi gått runt i Harajuku (mycket mysigare stadsdel än Akihabara!), fick vi äta riktig bläckfisk. Takoyaki är typisk japansk snabbmat som består av friterade plättbollar fyllda med bläckfisktentakler. Riktigt gott (fast maträtten ser ut som något som redan varit i kroppen en gång). Mumincaféet var såklart också ett måste för oss mumintroll aka finlandssvenskar. Namm så goda örfilar! (tyvärr hade dom inte muminlimsa utan bara lapin kulta) Personalen i Moomin Bakery & Café gick runt och flyttade på muminmjukisarna så att man hann träffa så många karaktärer som möjligt. Sniff gav sin bulle till mig, så generöst!Åh, ett barn hade födelsedag medan vi var där, så personalen sjöng "Happy birthday to you" på finska. Imponerande! Också imponerande att de hade den relativt okända muminkaraktären Förfadern. Visste inte ens om hans existens innan detta.  På tal om förfäder: en av dagarna besökte jag det berömda Meiji Shrine. Där kunde man köpa träplattor att skriva önskningar på.  Fast jag kom inte på något att skriva, jag visste ju redan att det snart blir Disneyland Tokyo. Här kommer lite bildspam från Disneyland och DisneySea före jag går vidare till nästa land: Det var påskfirande i Disneyland när vi var där. Japanerna har igen varit kreativa och skapat Usatama, som är unika äggkaninfilurer. De hade till och med en egen parad och dans. Det var roligt att se på parader i Disneyland Tokyo, för japanerna satt snällt på sin plats med paraden höll på. Inte knuffisar somi vissa andra parker *hostdisneylandparishost*. Japanerna hade till och med kö för att få ta bild på fina saker, för att undvika att nån kommer och photobombar din annars lyckade selfie.På tal om köer, åkte metro ganska mycket medan jag var i Tokyo och det kändes inte alls som sardiner i en plåtburk. Såg inte en enda pusher, fast i och för sig undvek vi rusningstider. Det största minuset med Tokyo Disneyland var att det var så långa köer till matställen. Första dagen lunchade vi vid Queen of Hearts, en restaurang med Alice in Wonderland -tema. Biffen smakade som en McDonalds-biff, men bakelsen var riktigt god och man fick behålla tallriken som souvenir (det var mer eller mindre den enda souveniren från hela asienresan). Frukt var jättedyrt i Japan, så på morgonmålsbufféen åt jag frukt som en galning. Köpte dessutom monstermelonbröd och friterad banankaramellburrito, dom båda räknas väl in till min "Five a Day" hihi? Disneyland Tokyo består av två parker: vanliga parken med slottet och DisneySea. DisneySea var mysigt med alla vattenlandskap. Nu kan jag kryssa för åka gondol från min oexisterande bucketlist, så gör inget fast jag missade det när jag var i Las Vegas. American Waterfront var nog min favoritdel av DisneySea. Mysig känsla.  Det påminde mig också om att jag vill åka till norska hamnstaden Bergen, men mer om det i nästa inlägg (bokade flyg förra veckan, hihi). Mitt flyg till Singapore for tidigt på morgonen, så sista natten sov jag på kapsylhotell i Narita Airport (en till bucketlist-grej). Inte så trångt som förväntat. Jag kunde sitta upp utan problem och det skulle säkert ha rymmits en till person bredvid mig. Flyget mellanlandade i Hongkong och fast det var samma flygbolag var jag tvungen att gå igenom immigrationsgrejen och sedan gå från arrivals till departures, checka in och göra hela security checken igen, bah. (det var ganska knappt om tid så började nästan gråta av stress). Asienresans andra etapp: SingaporeDet första jag associerar med Singapore är tuggummiförbud och böter om du glömmer att spola toaletten. Såg inga spolkontrollanter när jag använde allmänna toaletter så det var nog bara en urban legend.Singapore påminner om Shanghai, samma fina mix av väst och öst. Fast tyvärr kryllade gatan som mitt hostell var på av irriterande restauranglockare. Slutade med att jag åt på den enda restaurangen på gatan som inte försökte locka in mig. Mm, god hamburgare. Singapore var nästan bastuhett och hostellet hade bara AC i sovrummen, så det var ganska plusminusnoll att duscha när man hann bli svettig igen medan man klädde på sig. Tur att jag sparat de luftiga sportshortsen som mormor o morfar gav till mig från Thailand när jag var 10 eller nåt (en hamsters ränder går aldrig ur, hehe...) I Singapore gick jag mest runt till matmarknader. Besökte också Chinatown som hade ett fint tempel (påminner om nyaste Zeldaspelet där man sätter äppel vid statyer). Lunch blev inomhus under en fläkt för jag behövde svalka av mig. Nej det är inte Tiger-öl utan te (fast i Tokyo beställde jag faktiskt nån alkoholfruktdrink av misstag, rip pengar). Led i hostellet två nätter så att jag kunde lyxa till det med en sista natt i Marina Bay Sands utan att känna mig för slösaktig. Endast hotellgäster har tillträde till den berömda infinity poolen på taket så hade inte mycket val (stränga Singapore känns inte som rätt land att hotelluffa i).Från det att jag checkade in till det att jag checkade ut satte jag inte foten ut ur hotellkomplexet en enda gång. Det var fint att simma i poolen, fast tyvärr började det åska så de var tvugna att evakuera taket för några timmar. Hade en fin utsikt från rummet, så jag behövde inte gå ut för att se på tornens ljusshow. Hehe, rannsakade rummet på minishampo, sy-kit och andra gratissaker... Sent på kvällen fick jag meddelande från bussbolaget att morgondagens buss har bytt tid från 10 till 8. Så det blev byebye till min plan att sitta i bubbelbadet på taket och se på soluppgången. Hmph, dålig stil att meddela så i sista minuten.På tal om irritationsmoment, tydligen har mina poshiga grannar i Dublin anmält min bil som övergiven, så bilen fick en varningslapp där det stod att jag har 1 vecka på mig att flytta bilen annars kommer staden att bogsera iväg och skrota den.Som tur märkte en vän till min hyresvärd lappen och informerade mig så att jag kunde kontakta stadskontoret (tydligen har grannarna också anmält hans striddsärriga Volvo, eftersom de tyckte att den är för ful). Alltid ska det hända något med bilen när jag är på långresa så är väl lika bra att sälja den... Asienresans tredje etapp: Malaysia Bussresan från Singapore till Kuala Lumpur tog 7-8 timmar. Som plåster på såren uppgraderade bussbolaget mig till en finare buss som hade massagesits och mediasystem, så det kunde väl ha varit värre.. Har sagt i många år att jag ska resa till Malaysien för att hälsa vännen där och jag vill inte vara någon som säger en massa saker som aldrig blir av, så därför bestämde jag mig för att skippa andra japanska städer och fara till Singapore och Malaysien istället. Selfie vid KLs berömda Twin Towers!(Nu har jag en bra anledning till att resa till Japan igen och gå på pokémonjakt, höhö). Malaysien var min favorit av de tre länderna i matväg. Billigast, plus att landet i motsats från Japan inte är rädda att göra mer moderna versioner av sushi. Vännen tog mig till en god indisk restaurang, där maten serverades på bananblad för att spara på naturen (eller för att slippa diska). Namm, friterade gurkgrejerna(?). I en annan restaurang blev det sweet & sour fisk. Du vet att du är i Asien när dom serverar fisk med huvudet kvar (eller när toalettbåset saknar en wc-bytta). Vi gjorde en tredagarstur till Taman Negara, en av världens äldsta regnskogar. Båtresan dit tog cirka 3 timmar. Tyvärr såg vi inte vidare exotiska djur: bara några apor, vildsvin och elefanter. Plus katter med halvsvansar (trodde först att katten hade skadat sig med tydligen hör stumpsvansen till rasen). Var såklart mycket varmt i Malaysien också, så när jag såg några malayer ta ett dopp i floden tog det inte länge före jag också var i. Vi besökte också en aboriginby, där dom visade hur man gör eld och hur man använder deras jaktvapen. Bra kunskap ifall man nångång blir fast på en öde ö.Snipp snapp snut, då var resan slut. Tog nattflyget tillbaka så kunde gå till jobbet direkt från flygfältet. Fick inte alls jetlag denna gång!  På tal om jobbet, för två veckor sen firade jag min ettårsdag där! Förhoppningsvis blir det många år till, hehe...