Kärkevagge och Kiruna

På tisdagen gick vi upp tidigt och åt vår sista frukost i Abisko, för att sedan packa ihop våra saker och städa rummen.  Vi hoppade på vår buss som körde oss norr om Abisko, till Kärkevagge aka Stendalen. Först kunde vi inte se dalen, utan vi kom till en liten och väldigt öde tågstation, vi gick förbi den uppför en backe innan vi äntligen fick utsikt över dalen.  Blev verkligen överraskad över vad vi fick se! Hade inte googlat på bilder eller så innan så hade ingen aning om vad det var för ställe vi skulle till, hade inte kunnat ana att det skulle vara så häftigt! Dalen var otroligt lång, och stenblocken väldigt stora. När man gick inuti dalen var det väldigt svårt att uppskatta avstånd och storlek på omgivningen.   Längst in i dalen fanns Trollsjön Min mindre fantastiska lunch bestod av kanelknäcke och ljummen soppa. När vi åt började det regna, och det blåste även ner lite snö från bergen på oss :-))) var otroligt kallt och den allmänna stämningen i klassen var allt annat än på topp vid det här laget haha. Hemvägen, när vi gick tillbaka genom dalen var allt annat än rolig, vi gick uppför och nedför hala gräskullar och på leriga stigar. Sista kilometern fick jag hoppa mellan stenar för att inte fastna i lera med mina gympaskor, lite som när man var mindre och lekte "Inte nudda golv".  Några timmar och en bussresa senare var vi framme  på vandrarhemmet i Kiruna. På kvällen hände inte så mycket mer än att vi gick och åt en välförtjänt pizza. Dagarna därpå besökte vi Kirunas stadshus och kyrka, Esrange rymdstation och en samisk kyrka i Jukkasjärvi. Sista dagen i Kiruna, innan vi hoppade på tåget hem  besökte vi LKAB-gruvan vilket var väldigt häftigt.  En fika på Café Safari  Jukkasjärvi Kyrka  Kiruna kyrka