DET HANDLAR VISST OM KALORIER

Jag får dagligen frågor på instagram om min viktresa och hur exakt jag gick ner i vikt. Vill ni ha ett 100% ärligt svar (som vissa av er säkerligen inte kommer tycka om)? Läs i så fall vidare utan att bli kränkta eller upprörda, för jag varnade er faktiskt! Det jag gjorde för att gå ner i vikt var *trumvirvel*... äta mindre, äta bättre och röra på mig. Slut. Ja ni hörde rätt, det finns alltså inget magiskt piller som jag använde eller någon konstig diet som jag följde. Nope, diciplin och hårt arbete - det är det som resulterade i min viktnedgång. Egentligen handlar allt detta om väldigt simpel matematik som alla lär sig redan under lågstadiet: nämligen plus och minus. För att gå ner i vikt ska man förbränna mer än vad man får i sig, alltså ligga på ett kaloriunderskott. Okej, vi tar om detta igen. För att gå ner i vikt ska man bränna mer kalorier än vad man äter. Ganska så simpelt att förstå egentligen eller hur? Och detta är ingenting som jag själv har hittat på, utan det finns faktiskt massa forskning om detta. Men trots det så gillar många inte mitt svar på frågan om hur jag gick ner i vikt. De vill av någon anledningen inte alls höra att det handlar om hårt arbete och diciplin. Jag förstår dock inte riktigt varför det är så. Ni frågar mig och jag ger ett ärligt svar, men av någon anledningen är det inte good enough? I'm sorry darlings men det är så! Det finns ingen magisk tablett som kommer att få dig komma iform medans du ligger på soffan, det finns ingen "10 minuters träningspass" som förbränner 2000 kalorier åt gången, det finns ingen frukt som förbränner fett, waisttrainers förbränner inte fett etc. Jag kan förstsätta ge exempel på dessa marknadsföringsknep som gång på gång lurar alla där ute. Men sanningen är att de inte funkar! Vill man ha resultat måste man jobba för det, oavsett vad det är! I mitt fall kan jag återigen rekommendera det som jag gjorde:1. Ät mindre portioner. Nej, jag pratar inte om att sluta äta. Jag pratar om att minska portionerna lite grann.2. Bränn mer kalorier än vad du får i dig. Återigen, detta betyder inte att du ska sluta äta, detta betyder att man ska hålla koll och tänka på vad man äter. För att ligga på kaloriunderskott ska man alltså bli av med mer energi (kalorier) än vad man får i sig, detta kan göras via träning.3. Skippa tomma kalorier. Ett tips för att lyckas bättre med punkten ovan, är att skippa onödiga kalorier som saknar näring, exempelvis sötsaker. Man kan ersätta en godispåse som har i princip 0 näring och massa kalorier med frukter istället.4. Läs på om ämnet. Internet är en cool plats eftersom att det finns massa lättillgänglig information helt gratis. Använd den informationen för att lära dig mer om träning, kost och hälsa. OBS! Använd säkra källor som faktiskt skriver sanning, Aftonbladet och Nyheter24 räknas inte som en säker källa.Edit: Detta inlägg har alltså skrivits av mig eftersom att det är så otroligt tröttsamt för mig att dagligen läsa och höra alla myter som finns om träning och kost. Det är också otroligt tröttsamt att jämt se folk tvista på orden och konstant missförstå vad man säger. Är man inte intresserad i ämnet eller nöjd med sin kropp precis som den är - FINE, BRA det får man absolut vara. Good for you! Men kommer man till någon för hjälp och ber de förklara hur det fungerar, ska man inte bli upprörd över svaren som man får? Fakta är fakta, men kan inte ändra på det. Fakta är inte åsikter, vetenskap är inte åsikter! Over and out.