SÅ GER DU DIG SJÄLV EN SJÄLVFÖRTROENDE BOOST

Självförtroende är nog något som vi alla har kämpat med någon gång under våra liv. Det händer att man hamnar i situationer då man känner sig osäker och får massa negativa tankar om sig själv. Jag var själv tidigare väldigt osäker i mig själv och tyckte att jag var  tjock, ful och misslyckad. Man kan lätt hamna i denna negativa tankesätt, då att våra hjärnor reagerar mycket mer på negativa tankar och upplevelser, vilket kan göra att man lätt glömmer att se det positiva och endast fokuserar på dåliga händelser. Därför brukar man ofta säga att "allting sitter i huvudet" och att man kan klara av mycket mer än vad man tror. Det gäller bara att tro på sig själv! Här kommer några tips som jag själv använder mig utav för att boosta mitt självförtroende. 1. Ge dig själv komplimanger. Vi är så duktiga på att säga bra saker till våra vänner, kollegor och familjemedlemmar men tyvärr glömmer vi ofta om oss själva. Men för att sprida vår glädje till andra och på lång sikt göra världen till en bättre plats, är det viktigt att vi själva må bra. Det finns därför ett enkelt tips som kan boosta ens självförtroende och få oss att börja dagen på ett bra sätt. Det går ut på att säga några positiva saker till sig själv varje dag, det behöver inte vara många - räcker med två grejer dagligen. Det kan exempelvis vara: "vad fin du är idag" eller "jag gillar den här fina tröjan på mig, den framhäver verkligen mina kurvor!" Simpelt, men det hjälper verkligen. 2.  Ha på dig kläder som du tycker om. När jag klär mig snyggt och känner mig bekväm i kläderna, känns det som att jag skulle kunna klara av vad som helst. Jag älskar verkligen mode och tycker att ens outfit kan göra väldigt mycket. Vår stil är ju en del av oss och man kan uttrycka sig rätt mycket med kläder och göra en statement. Vi alla har olika klädstilar, så välj det som passar just dig och glöm inte att du ska känna dig bekväm i det du har på dig - det är då som vi mår bra. Har jag exempelvis obekväma kläder på mig som inte sitter skönt, kan jag bli väldigt stel och för fokuserad på det, vilket också märks utifrån.  3. Get out of that comfort zone! Utmana dig själv genom att lämna trygghetszonen och prova nya saker. Det är så vi utvecklas och lär oss nya saker. Själv är jag exempelvis väldigt rädd för att tala inför folk och under det här året försöker jag att utmana mig själv genom att göra det mer. Sist jag höll presentationen inför min klass i maj var jag väldigt nervös innan, ville typ "bli sjuk" den dagen för att slippa men bestämde mig ändå för att göra det. Och vet ni, det var inte så farligt som jag trodde och det kändes riktigt skönt att ha klarat av det dessutom!