Gbg —> Chiang Mai

Hej på Er :) Sist vi skrev så hade vi just startat vår resa och var påväg mot Helsingfors för mellanlandning. Väl där gjorde vi ett snabbt byte till ett större plan och resan mot Bangkok startade. Flygturen gick kanon till en början, tills en man två rader framför oss tuppade av. Hans fru lyckades i panik och med hjälp av andra passagerare tillkalla en flygvärdinna som i sin tur frågade ut i högtalarna om det fanns några läkare eller sjuksköterskor ombord. Det visade sig att planet innehöll ca 6 läkare och några sköterskor så mannen fick bättre vård än man kan vänta sig på ett standard sjukhus. Det var senare tal om att nödlanda på närmsta flygplats vilket bedömdes överflödigt då mannen vaknade till liv ganska kvickt och läkarna bedömde faran som över. Någon timme senare tuppade mannen av åter igen, denna gång var anstormningen av läkare och sköterskor inte riktigt lika stor, men de bestämde sig för att ta mannen till en annan del av planet för behandling vilket verkade lyckas för vi slapp nödlandning och mannen såg vid avstigning relativt kry ut.! Skönt för honom och hans fru, vi hoppas verkligen han mår bra idag.  Väl framme i Bangkok var det dags att ta oss till inrikesflygplatsen, detta gjorde vi med en shuttlebus som tog ca 1,5h. Vi var alla nära att somna då vi ej fått särskilt mycket sömn på flygresan. Men vi lyckades hålla oss vakna och checka in för flyget mot chiang mai (norra Thailand), denna flygtur var förhållandevis händelselös och vi kom fram enligt utsatt tid. Väl framme hade vi vuxna inte sovit på ca 24h, (=TRÖTTA) men klockan var då typ 16:00 så vi bestämde oss för att härda ut några timmar till för att få till en vettig dygnsrytm.Vi gick till restaurangen bredvid hotellet och åt fantastiskt god mat, men sen gick vi tillbaka till hotellet och lade oss vid 20:00... Sedan sov vi .. och sov.. i typ 15 välbehövliga timmar.   Efter en brunch vandrade vi några km mot stadskärnan, tills vi hittade en tuc tuc (taxi) som vi bad köra oss till lekplatsen vi spanat in på kartan tidigare, det visade sig vara stängt för renovering, chauffören sa att han kunde ta oss till en annan lekplats, detta visade sig dock vara ett litet torg fult av duvor och fotograferande turister, inte riktigt vad vi hade planerat. Vi promenerade snabbt vidare och hittade ett buddisttempel mitt i stan, här träffade vi en man som påstod sig jobba i templet, men ändå hade tid att köra oss på en tur till ”number 1 temple in chiang mai” vi nappade på hans erbjudande (kanske mest för att vara trevliga) och fick åka med honom i hans bil högt upp på berget till ett fantastiskt fint buddist tempel och extra bonus var att barnen kunde springa runt som de ville utan att behöva oroa oss för all trafik.  Sedan dess har vi även hunnit med ett besök på Chiang mai zoo och south gate market (matmarknad) men mer om det i nästa inlägg. Kl är 22 här och nu är det dags att natta barn. Godnatt & KRAM från Chiang Mai!  Bus på flygplatsen i Helsingfors  En som somnade på golvet på flyget, perfekt sovplats. Theo somnade också rättså skönt, tillslut. Brorsorna på utflykt.