EN LITEN BOKRECENSION: "BRITT-MARIE VAR HÄR"

TITEL: Britt-Marie var här FÖRFATTARE: Fredrik Backman ANTAL SIDOR: 360 FÖRSTA MENINGEN: "Gafflar. Knivar Skedar. I den ordningen."   Britt-Marie är 63 år och har precis lämnat ett 40-årigt äktenskap och liv som hemmafru, och efter att ha varit på Arbetsförmedningen återstår endast ett arbete i en liten stad som heter Borg. Allt är nedlagt förutom en smutsig pizzeria. Det enda som fortfarande brinner i den lilla hålan är fotbollen, och Britt-Marie hatar fotboll. Men när byns lokala ungdomslag behöver en tränare, och denna titel läggs på Britt-Marie mot hennes vilja, så börjar det hända saker i den lilla staden.   Det räcker nästan att säga att boken är skriven av Fredrik Backman. Då vet man genom association att boken är underbar och perfekt på alla sätt som finns. Men bara för att vara lite tydligare och framföra någon slags professionalitet så kan jag meddela exakt vad som är så perfekt. Liksom hans tidigare böcker så är även denna skriven med en slags mörk humor. Du kan sitta och skratta för full hals den ena sidan, för att sedan falla i ledsamma tårar i nästa. Och detta, blandat med den igenkännbara handlingen, skapar en väldigt gripande och följsam historia. Sedan är det nära på fascinerande hur författaren kan använda ord för att skapa någonting så inspirerande och inte minst engagerande. Själv är jag, liksom Britt-Marie, inte mycket för fotboll, men när jag är mitt inne i denna bok får till och med jag lust att hitta en fotboll bara för att ha någonting att sparka på.   Det är en bok som man älskar från första sidan. Det är en bok som man aldrig vill ska ta slut. Det enda jag kan göra nu är att vänta på nästa bok av Backman. Och den kommer nog, med all sannolikhet, även den att vara perfekt.   10 av 10 noter