EN LITEN BOKRECENSION: FLICKORNA I PARKEN

Författare: Lisa JewellAntal sidor: 292Första meningarna: ”Pip står bakom sin mamma i det pyttelilla badrummet. Hon vet inte riktigt vad hon ska ta sig till. Hon har aldrig sett sin mamma kräkas förut.”HANDLING:Du bor vid en pittoresk gemensam park, en oas i Londons storstadsbuller, där dina barn kan springa fritt, in och ut i de andra husen. Du har känt dina grannar i åratal, och du litar på dem. Du tror att dina barn är säkra. Men är de verkligen det? Midsommarkväll: en trettonårig flicka hittas medvetslös i ett mörkt hörn av den gemensamma trädgården. Vad hände egentligen med henne? Och vem är ansvarig?OMDÖME: Lisa Jewell är sedan tidigare en expert på att ta ett simpelt vardagsproblem och förvandla det till en spänningsroman. I ”Flickorna i parken” handlar det om en till synes perfekt saga, som helt plötsligt blir till ett skräckscenario. Hemligheter som byggts på under lång tid ramlar i bitar och leder till det avslöjande slutet. Det är lite deckare över det hela. Och det är spännande, men tyvärr bara till en viss punkt. Till slut tycker jag att slutet blir ganska uppenbart och trots att jag tycker att det är bra att författaren leder läsaren till små ledtrådar, så får dessa inte vara så pass stora att läsaren kan lista ut slutet innan slutet faktiskt kommer. Sedan kan det ju också bero på läsare. Jag har kanske läst så pass många böcker att detta hjälpte mig att lägga ihop pusslet lite för tidigt. Jag kan heller inte låta bli att jämföra denna bok med författarens tidigare alster, där ”Fågelburen” är en klar favorit. Men trots lite förutsägbart slut är ”Flickorna i parken” definitivt läsvärd.