EN LITEN BOKRECENSION: I SKYMNINGEN SJUNGER KOLTRASTEN

Författare: Linda OlssonAntal sidor: 275Första meningen: ”Vinden hade drivit upp från Stadsgårdskajen och tagit fart när den slog i den branta klippväggen på sin väg söderut.” Änkemannen Otto, den nyinflyttade Elisabeth och den unga serietecknaren Elias bor i samma trappuppgång på Söder i Stockholm. De har alla hamnat i en återvändsgränd i livet och lever ensamma i sina lägenheter. En dag hamnar en bokförsändelse som egentligen skulle till Elisabeth hos Elias. Han knackar på hos henne flera gånger för att lämna boken, men konstigt nog öppnar hon inte. Elisabeth flyter in i Elias serier och blir till en figur som han kallar Koltrasten. Otto i våningen ovanför har också ägnat hela sitt liv åt böcker och delar även han gärna med sig av sin passion. Långsamt och med böckernas hjälp kommer grannarna varandra inpå livet och stegvis vecklar deras personliga levnadsöden ut sig över sidorna.Jag tyckte om den här boken, men ändå inte. Med ett väldigt poetiskt språk och insiktsfull handling finns det väldigt mycket potential. Det är en väldigt fin historia som behandlar väldigt känsliga ämnen och det finns en råd tråd genom hela historien som knyter ihop de tre huvudkaraktärerna genom litteratur och poesi. Och jag tycker väldigt mycket om böcker som handlar om böcker. Men samtidigt som det finns väldigt mycket potential känns det alldeles för kortfattat och stundtals lite tråkigt. Historien, trots att den är fin, tar aldrig riktigt fart och jag kan komma på alldeles för många ändringar för att göra romanen bättre. Aspekter som skapar intresse i början av boken tar helt andra och, enligt mig, platta vändningar och alla uppgörelser känns på något sätt oinspirerande. Så den var bra, men den hade kunnat vara mycket bättre.6 av 10 noter