EN LITEN BOKRECENSION: JONAS ECKEL

Författare: Karin FossumAntal sidor: 152Första meningen: ”Jag känner mig helt speciell. Det är som att gå omkring i ett eget ljus.”HANDLING: Jonas Eckel, Eckel med E som han själv presenterar sig, är en 38-årig noggrann och korrekt lagerchef. En dag kommer Lillian Ask in på lagret, knubbig, grönögd och omgiven av en svag doft av nyrostat kaffe. För första gången i sitt liv blir Jonas förälskad, inte bara i Lillian utan även i själva tanke på tvåsamheten. Efter en kort tids bekantskap gifter de sig, men det som Jonas trodde skulle bli ett lugnt samliv visar sig med tiden få helt andra och dramatiska konsekvenser.OMDÖME: Den här boken börjar bra. Det finns en uppbyggande spänning och det är alltid häftigt när ett vardagsproblem växer till större proportioner. Och det är precis det som ringar in ”Jonas Eckel”. Redan under de första sidorna finns någonting krypande som siar om att slutet inte kommer vara lyckligt. Kombinerat med ett lättläst språk och intressanta karaktärer flyter historien på i ett trevligt tempo, samtidigt som spänningen kryper. Men sedan händer någonting. Eller snarare ingenting. Det oundvikliga slutet kommer och spådomen om ett olyckligt slut slår in. Men på något sätt kommer slutet alldeles för snabbt. De fåtal sidor som romanen är uppbyggd på påminner också mer om en slags novell än en bok. Ingenting fel med en novell, om det är en bra novell. Den krypande spänningen som i början drog in mig i handlingen har bytts ut mot någonting som inte känns som någonting alls. Hela boken känns med ens lite onödig. Den krypande obehagligheten som redan i början visade på ett olyckligt slut gav också alldeles för starka ledtrådar till vad som faktiskt skulle hända. Och om jag i princip redan vet vad som ska hända, vad är då meningen med att läsa? Jag känner ingenting när jag har läst sista sidan och hela boken blir som en stor suck. Inte ett jättebra betyg enligt mig. Alla kan ju inte tycka om alla typer av genrer, och detta var sannerligen en väldigt speciell sådan som inte riktigt passade mig.