EN LITEN BOKRECENSION: MATILDAS SISTA VALS

Det här är den senaste boken jag läst ut, och för att undvika missförstånd: de senast publicerade recensionerna är böcker som jag har läst för ganska länge sedan. Jag läser inte en bok om dagen som det ser ut som i publiceringen. Eftersom bloggen har legat lite på latsidan ett tag har jag missat att recensera många böcker. Därför skriver jag dem nu i efterhand och lägger upp lite då och då. Men "Matildas sista vals" är min senast utlästa bok, och den var underbar!Författare: Tamara McKinleyAntal sidor: 422Första meningen: ”Churinga. Den varma vinden som suckade i pepparträden tyckte viska dess namn. Churinga. En helig plats, ett ställe fyllt av mystik och magi som hennes morföräldrar med stor möda skapat mitt ute i vildmarken.”Jenny är konstnär och bor i Sydney med sin familj. Så omkommer hennes make och lille son i en bilolycka. Till sin förvåning får hon ärva något högst oväntat - en fårstation som heter Churinga. I hopp om att läka sina sår reser hon dit. Brett är förman på Churinga. Han har länge drömt om att själv äga den gård som han satsat allt kunnande och kraft på så länge. Nu ska den nya ägaren komma dit för att inspektera sina ägor, och hon är till på köpet kvinna! Snart upptäcker Jenny att ingen vill berätta Churingas historia för henne. Ingen vill tala om den kvinna som så envist och tappert kämpade för att överleva i vildmarken, men en dag hittar hon Matildas dagböcker och får så småningom reda på allt hon vill veta- och mer därtill...Den här boken är sannerligen ett mästerverk! Matildas historia är bland det mest spännande jag någonsin läst och öppnar för en enorm mängd engagemang och empati. Det är en historisk skildring av ett hårt liv på de Australienska slätterna och miljöbeskrivningarna riktigt skiner genom sidorna. Spänningen hoppar igång från första sidan och tar inte en paus förrän sista sidan är läst. Det är också en historia om kärlek. Gömd kärlek, obesvarad kärlek, passionerad kärlek, förlorad kärlek - och förbjuden kärlek. Trots att Matilda har den starkaste och mest spännande historien bjuder också Jenny på en läsvärd upplevelse. Det börjar i vissa fall ha drag av en harlequin, men författaren har lyckats ta denna fruktansvärt töntiga genre och förvandla den till någonting vackert och oväntat. Den hopplöst förvirrade kvinnan som söker ny kärlek ute på vidderna kan verka smaklöst, men kombinera detta med en tragisk dödsolycka, nya okända marker och känslan av ensamhet och utsatthet så blir det ett tema som riktigt griper tag. Det passar in i tiden, omgivningen och den parallella historien om Matilda som också hon möter motgångar med kärlek. Jag tycker boken har allt. Det är en historisk skildring, starka karaktärer, sorg och glädje, hat och kärlek, nagelbitande spänning från första till sista sidan och en oväntad twist på slutet som var så hemsk att tårarna rann. Högsta betyg!10 av 10 noter