EN LITEN BOKRECENSION: \"SOPHIES HISTORIA\".

Igår satt jag i mitt rum när kvällen närmade sig. Jag hade ingen lust att titta på TV, jag hade ätit middag, ute regnade det. Så jag bestämde mig för att läsa. Och det gick upp för mig, att det var en väldigt lång tid sedan jag satt med en bok och bara läste hur länge som helst. Bara jag, och min bok. Så när boken började närma sig sitt slut, så tänkte jag att jag kan lika gärna läsa ut den. Och det gjorde jag också.     TITEL: Sophies historiaFÖRFATTARE: Jojo Moyes ANTAL SIDOR: 439 FÖRSTA MENINGEN: "Jag drömde om mat."   Boken handlar om två kvinnor. Sophie Lefèvre bor i 1916-talets Frankrike och driver tillsammans med sin syster familjens hotell, medan deras män slåss vid fronten. Den nya tyska kommendanten får en dag syn på ett porträtt av Sophie, målat av hennes make Edouard, vilket väcker en farlig besatthet som kommer att tvinga Sophie till ett livsavgörande beslut. Nästan hundra år senare hänger detta porträtt hemma hos Liv Halston - en gåva från hennes make strax innan han dog. Efter ett slumpartat möte avslöjas målningens sanna värde. Sophies historia kommer sakta upp till ytan och Livs liv vänds upp och ner ännu en gång.   Jag älskade boken! Den var ett sant mästerverk i mina ögon. För det första så var språket väldigt lätt och följsamt, men samtidigt beskrivande och djupgående. Det finns alltid en ton av skämt och skratt trots ett allvarligt tema, och detta knyter ann till den underton av hopp som genomsyrar romanen. För det andra så är karaktärsbeskrivningarna tydliga och beskrivande, vilket jag tycker är det första tecknet på en god författarförmåga. Trots många karaktärer, skilda till både intressen och tid, så får varje karaktär en stark berättelse och jag känner efter bokens slut att jag har lärt känna varenda karaktär. För det tredje så hanterar författaren tidshoppen väldigt bra. Det blir aldrig rörigt, utan jag som läsare är alltid väl medveten om vilken tid jag befinner mig i, och hur dessa två tidsramar flätas samman. Och för det fjärde så är bokens upplägg och själva handlingen den starkaste jag läst på länge. Allting är genomtänkt ner till minsta detalj, och sättet de två kvinnornas liv och öden flätas samman är ingenting annat än enastående. Detta knyts sedan ihop med ett oväntat, men underbart, slut. Jag har verkligen ingenting att klaga på.   10 av 10 noter           //