Första dagen i Marrakech

Hej! <3 Det blev ett uppehåll här medan jag var i Marrakech, på grund av dåligt internet. Det tog alldeles för mycket tid och energi att försöka ladda upp bilder så det fick vara helt enkelt. Jag har uppdaterat desto mer på Instagram! (@fridawiman). Igår kom vi till Arlanda och just nu är jag hos Erik i Västerås. Alltså, vilken resa! Och vilken upplevelse. Det här liknar ingen resa jag gjort tidigare men jag är så glad att jag fått sett Marrakech och allt vad det innebär. Vi har verkligen maxat de här dagarna och mötts av så många olika intryck att det känns som vi varit borta i veckor. Marrakech både levde upp till förväntningarna samtidigt som jag blev förvånad över vissa saker, som vilken skev kvinnosyn många faktiskt har. Men det tar vi senare. Jag tänkte försöka skriva ihop en guide sedan, om hur vi bodde, restauranger osv. Här kommer bilder från första dagen! I lördagskväll landade vi här, på Marrakech flygplats! Vi hade bokat transfer med vår Riad (hotell med andra ord) så de stod med en skylt när vi kom fram vilket faktiskt var väldigt skönt. Efter ett rätt rörigt första intryck kom vi in till vår Riad, Riad Safa för att vara exakt. Vi blev så bra bemötta och blev serverade mint-te (vilket vi kom att dricka många gånger under de här dagarna) medan de checkade in oss och förklarade omgivningen och visade kartan över staden.  Vi åt en middag på kvällen och gick sedan och la oss. På söndagen vaknade vi upp till det här! Så fint så man får nypa sig i armen alltås. Det här är på vår takterass. Solen hade precis gått upp och allt var bara så lugnt och stilla. Vi blev serverade frukost här och det var så härligt att sitta där med god frukost och solen i ansiktet. Wow vad jag saknat det. Frukostutsikt! Frukosten var så bra och såg i princip likadan varje dag. Bröd, pålägg, pannkakor, färsk frukt, yoghurt och färskpressad apelsinjuice. Riktigt bra! När vi hade ätit upp vår frukost var det dags att gå ut och upptäcka området runt omkring! Så här såg liksom gatorna ut i den gamla delen där vi bodde. Utan Emelie och kartor på Iphone hade vi aldrig hittat omkring i dessa labyrinter, haha. Efter många om och men (där vi bland annat blev lurade på pengar när vi frågade om vägen) hittade vi fram till.. Cafe Atay! Där vi hade bokat bord för lunch. Utsikten när vi åt lunch! Det blev en enkel tomat och mozzarella-sallad med bröd och färskpressad juice för båda två. Sedan kom Sara och Jacob helt oväntat! Vi bokade resan nästan samtidigt och reste med samma plan, så kul! Jag hade på mig min absoluta favorittopp från Nala.se <3 När vi hade ätit färdigt promenerade vi vidare till ett av de stora torgen. Sedan började vi promenera hemåt igen, för att göra oss iordning inför nyårsmiddagen! Riaden vi bodde på var förresten över förväntan, underbart att komma in till den här tysta lugna oasen efter en dag ute på dom stimmiga gränderna och marknaden. Rekommenderar verkligen det här stället, Riad Safa, så trevliga och hjälpsamma. Innan vi gjorde oss ordning för kvällen spenderade vi de sista soltimmarna här på taket, det blev lite av en grej vi gjorde varje dag innan middag. Så himla himla skönt.  Vi har haft sådan väldig tur med vädret under vår resa för det har stundvis verkligen känts som svensk sommar. Solen värmer så på dagarna kunde det vara uppåt 25 grader, men så fort det blev kväll (eller var tidigt på morgonen) blev det riktigt kallt och vi hade både jacka, halsduk och mössa på oss. Två skålar jag fyndade tidigare under dagen! Jag önskar jag hade haft en hel tom resväska att bara fylla med porslin alltså, så mycket fint. Senare på kvällen hade vi bokat trerättersmiddag på La Foundouk, det var ju ändå nyårsafton! Det var dock dåligt ljus så jag fotade knappt något, men det var en väldigt trevlig kväll med underhållning och god mat. Jag kommer att lägga upp mer bilder och berätta mer de närmsta dagarna. Ha en fin torsdag! <3