Till Maldiverna på en budget?

Ni som följer mig på Instagram har kanske sett att jag hade en omröstning där jag frågade om ni ville ha ett blogginlägg där jag tipsar om hur man (relativt)billigt kan åka till Maldiverna. Och det ville ni! <3. Vi var ju där i somras, i samband med min och Eriks resa till Sri Lanka. Det var helt fantastiskt att få komma dit, det stod verkligen på min bucket list så jag är så himla tacksam över att ha upplevt det. Vi hade faktiskt ingen tanke alls på att åka dit när vi väl bokade resan till Sri Lanka tidigare under året. Jag såg nämligen att Hanna Schönberg hade varit där och blev nyfiken, då de också kombinerade resan i samband med SL. Jag har, precis som många andra gissar jag, trott att jag aldrig skulle komma dit då jag hört att det ska vara såå dyrt. Det är det i och för sig, men (!) det går faktiskt att hålla sig på en lägre budget.  Först och främst måste jag säga att vi alltså inte åkte dit för en hel semester utan vi var enbart där tre dagar. Vi åkte spontant dit för att vi insåg att vi hade chansen. Jag skulle absolut vilja åka dit igen men jag och Erik reser gärna till nya platser när vi väl reser. Någonstans räckte det för mig att komma dit och se det, om än bara för några dagar.  Totalt betalade vi 20.000:-/person för drygt två veckors semester i Sri Lanka och Maldiverna. Flygresor, hotellnätter, restaurangbesök, aktiviteter, transport - allt. Nu ska detta inlägg egentligen bara handla om Maldiverna, vill ni veta mer om Sri Lanka finns det en flik under kategorin "Sri Lanka" <3. Vi flög till Sri Lanka tur och retur för 6000:-/person och hittade sedan biljetter på plats till  Maldiverna tur och retur för 1890:-/person med flygbolaget Korean Air. Maafushi kryllar av färgglada hus <3 Boende? Här finns det verkligen möjlighet att spara pengar! Knepet är att bo på de lokala öarna, och inte på lyxresorterna/öarna. Vi bodde på den lokala ön Maafushi.  Vi bodde på hotellet Triton Beach Hotel & Spa. Rekommenderar verkligen! Personalen var trevlig, frukosten var helt okej (frukostbuffé) och rummen var jättefina. Det ligger nära stranden, men det gör egentligen alla boenden så det är inget att fundera på. Ön är så liten att man ser över till andra sidan! Om jag inte minns fel betalade vi ca 500 kr/natten i dubbelrum (detta var dock i juni, dvs lågsäsong). Det fanns dock billigare boenden! Rekommenderar er att gå in och kika på Maafushi på booking/hotels etc. När man kommer fram till flygplatsen på Maldiverna finns det olika sätt att transportera sig på, öarna är väldigt utspridda så till en del lyxresorter går det sjöflygplan (men ni kan ju tänka er vad det kostar). När det gäller båt kan man åka speedboat, shared eller chartered. Eller ta public ferry. Enligt de uppgifter vi fick skickade till oss av hotellet (de hörde av sig till oss direkt efter vi bokat via hotels.com för att höra hur vi ville göra) såg prisskillnaderna ut såhär från Malé till Maafushi: En delad speedboat kostade 60 dollar/per person t/r. Vi valde det alternativet eftersom det gick betydligt snabbare (30 min från flygplatsen till Maafushi). En public ferry kostade endast 2 dollar per väg, men tog 1 h och 45 min. Här kan man med andra ord verkligen spara pengar om man vill. MEN det här kan ju skilja sig mellan årstider, googla för att vara helt säker/hör med hotellet ni ska bo på innan.  Bilder från "bikini beach". Bra att veta:  - Maafushi är en alkoholfri ö. Det sägs dock att det finns en restaurangbåt som lägger till ibland, som säljer alkohol. Det säljs även på resortöarna.  - Bikini beach är den strand där turister kan bada och sola på Maafushi, utan att behöva ta hänsyn till lokala traditioner och regler.  - Fredagar är en "ledig dag", och då går det knappt några båtar. Bra att veta om man kommer/ska åka på en fredag. - Maafushi är en väldigt liten ö, så det finns inte så mycket att göra just där (se utflykter nedan). Utflykter? Det här är nästan ett måste om man åker tycker jag. Men det är också här det kan dra iväg en del i kostnader. Varje dag avgick flera olika dagsturer från hamnen på Maafushi. Alltifrån heldagar på resorter till sunset tours då man kunde se delfiner i solnedgången. Priserna varierade en del, och det finns flera olika företag som säljer dessa turer runt om på ön. Vi bokade dock direkt med vårt hotell. När vi var på resorten Olhuveli Beach & Spa Resort var vi alltså bara där över dagen. Om vi hade varit i Maldiverna längre hade vi absolut velat åkt till flera! Självklart hade jag velat testat att sova över på en liknande ö, men det känns ju så kul att få se lite olika. Detta var en av de större resorterna och det var skönt, i och med att det lätt blev långtråkigt (hehe). Jag och Erik vill ju gärna se saker så här kunde vi ändå gå runt bland det olika områdena. Även om allt känns ganska kommersialiserat. Om jag inte minns fel betalade vi ca 1200 kr/person för en dag. Det var en av de dyrare turerna och då ingick båtturen fram och tillbaka, lunchbuffé och fri dryck under ett par timmar. Dagen efter åkte vi iväg på dagstur då vi snorklade och stannade på en sandbank. Det kostade kring 400 kronor. I efterhand känner vi dock att vi hellre hade tagit något annat under vår korta tid där, då det var väldigt mycket tid på båten.  Olhuveli Beach & Spa Resort Dagstur till sandbank Att äta veg var inget problem heller - här åt jag aubergine med tomatsås, ris och vitlöksbröd! Maten? Frukosten ingick som sagt i vårt hotellpris, men förövrigt fanns det en del restauranger att välja mellan i olika prisklasser. Någon kväll åt vi för cirka 50 kronor och en annan det tredubbla, typ. Det beror ju såklart helt på vad man har för krav men i och med att det är en sådan liten ö är det inget jätteutbud. Här kan ni se vad som finns enligt Tripadvisor. Nu kan jag bara tala för oss men jag rekommenderar verkligen en kombinationsresa av den här typen, då fick vi verkligen det bästa av två världar. Vi är rätt rastlösa både jag och Erik så två veckor på en liten ö hade gjort oss uttråkade tillslut, trots utflykter. Men har ni möjligheten - ÅK <3