Nya fiskar och nya vänner

Efter en underbar veckas tid på Malapascua är jag nu påväg till Cebu igen. Den där ön är verkligen paradiset tycker jag, med kritvita stränder, palmer, fiskebåtar, inga bilar, massa hundar och sol! Att dykningen va underbar va ju definitivt inget minus!I onsdags gjorde jag 3 dyk, första dyket var för att se thresher sharks (tror de kallas rävhaj på svenska). De är silverfärgade, har lååång bena och stora ögon. De lever på 340-500 meter djup men går upp till grundare vatten på natten för att jaga. Innan det hunnit bli för ljust stannar de på runt 30 meters djup för att tvättas av fiskar (samma som mantas) innan de försvinner ner i djupet igen. Hade riktigt svårt att tryckutjämna vid detta dyket men efter lite tid och vilja kom jag ner till 28 meter. Vi knäade i sanden och bara tittade på hajarna som simmade runt oss. Totalt såg vi nog 6 stycken. Sååå vackra och extremt gulliga på något sätt med de stora ögonen och den långa svansen.Sndta dyket var vid Kalaggaman, en sandbar mitt i havet med ett rev runtomkring. Där vi dök va det som en vägg som bara stupar rakt ner, där får man vara försiktig så man inte kommer för djupt ner. Jag hade lånat en dykdator av dykshopen så jag kunde lätt hålla koll för mih och min buddy. Det va sååå många koraller där, magiskt tycker Linn! Men dykmästaren hittade faktiskt inte en utan tre stycken frogfish!!! Sedan MCP har frogfish varit en av de häftigare saker att se för de är dels en så sjuk fisk? plus att de är rätt svåra att hitta då de kamouflerar sig extremt bra. Han hittade en gul, en stor svart och en liten rosa! Därtill hittade han två stycken ghost pipe fish(googla) knappt ens ser ut som fisk då de typ har formen av sjögräs eller koraller. Ändå sedan jag först hörde om dem har jag velat se en. Men trott det va omöjligt då de är sjukt svåra att hitta, men sååå kul att jag fick se!!Vi åt lunch och spenderade 2,5 timmar på ön då jag och en tysk kille, Luzian, hade värsta fotosessionen. Vi hade riktigt kul och blev bra vänner! Andra dyket va på samma ställe, vi såg en sköldpadda som simmade kanske en meter ifrån oss, stannade och undrade säkerligen vilka vi va. Aldrig varit så nära en sköldpadda under ett dyk! Tyvärr hade jag inte med gopron då så har inga andra bilder än de i mitt huvud.Tillbaka på Malapascua försökte jag och Rasheed hitta nytt boende, gillar verkligen inte villa Sandra. Killarna som äger/jobbar där är riktiga reggaekillar, de röker på och deras enda avsikt med tjejer som bor där är vilka de kan ligga med. Riktigt äckliga. Och de som har hand om restaurangen blir typ otrevligare ju längre man är där. Därtill va vårt rum så varmt att vi inte kunde sova om nätterna. Problemet är bara att alla andra ställen verkar vara fullbokade. Den natten valde jag att sova utomhus på en soffa, sjukt obekväm men inte lika varmt som i rummet. Mitt i natten kom en av de som äger stället, satte sig på soffan, lyste mobilen i mitt ansikte, frågade vad jag hette och om jag ville följa med till några hängmattor på taket och röka en joint. Sa nej jag använder inte drogor men i mitt huvud tänkte jag "hellre dör jag än följer med dig någonstans". Det blev droppen så jag bytte hostel på torsdag eftermiddag. På morgonen/förmiddagen dök jag igen med Luzian, hans kompis och så va en svensk tjej, Emilia, där också. Vi började prata och klickade rätt fort! Hon är ifrån Gävle så hennes dialekt va amaze!!Skippade första dyket vid ett vrak, för att dels spara pengar och spara mina öron lite. Väldigt nöjd med det beslutet då det tydligen va extremt strömt och dålig syn där. Andra och tredje dyket va vid Gato Island där vi först simmade genom en tunnel som mynnade ut i en grotta efter 20 meter kanske. Lite läskigt men i grottan hittade vi 6 sovande vitfenade revhajar plus två simmande, sååå coolt!!Lite senare det dyket hittade dykmästaren en gående frogfish!!! Har ju sett både simmande och stillastående men aldrig gående! De är så klumpiga att det är gulligt haha! Och vet ni vad han mer hittade? Två stycken 2 centimeter stora sjöhästar, dvs pygme seahorses!! YAAAY!! Andra dyket va inget speciellt, så skriver inget om det. Vi hann komma tillbaka, jag skyndade mig att byta hostel, åt lite och sen drog både jag, Emilia och luzian iväg på sunset dive. Det är nämligen en bra tid att kunna se när Mandarinfisken kommer fram och parar sig. Annars är det en väldigt blyg fisk. Vi knäade framför en stor korall och väntade. Och efter ett tag kolla en fram, sen en till och en till. Såg totalt kanske 10 stycken!! Så vackra och söta, utnämner den till den sötaste fisken! Vi hade även turen att se dem paras tre gånger då de simmar upp från korallen tillsammans. Riktigt häftigt att äntligen få se!! Jag va nere i 50 minuter innan jag frös så mycket att jag tillslut tappade allt, började gråta och fick avbryta dyket. Men jag hade sett det jag ville se och va mer än nöjd! Efter dyket duschade vi på respektive boende, möttes upp och åt middag tillsammans. Riktigt roliga människor (och juste, Rasheed hade vid det här laget lämnat Malapascua). Igår, fredag, skulle luzian + hans två kompisar o h Emilia lämna så följde dem till båten och sen tog jag en 30 min promenad till andra sidan ön till en fin strand där. Då jag återigen är lite bränd spenderade jag dagen i skuggan, väldigt skönt! När dagen började närma sig solnedgång började jag prata med en lokal kille, Jr kallade han sig. Vi pratade om lite allt möjligt, om killarna på villa Sandra, våra familjer, hur jag bodde, pengsr och drömmar. Han tyckte verkligen jag skulle ta med min familj nästa gång jag skulle resa. Han frågade om jag ville se solnedgången från en strand. Va extremt skeptisk och tackade nej, men valde efter lite mer snacka att han skulle visa mig en fyr. Den visste jag var den var, och. Tänkte att om någon händer får jag skrika och boxa ner honom. Inget hände mer än att vi fortsatte snacka om planer och livet. Solnedgången va jättefin därifrån och jag är glad att jag följde med. Han körde sen hem mig på hans moped och vi sa hejdå. Skönt att veta att det faktiskt går att lita på vissa människor.Och nu sitter jag i en fullproppad van påväg till Cebu för att möta upp min norska kompis Lina (åkte till Maldiverna med bland annat henne) som jag ska resa med resten av tiden. Ska bli så skönt att inte vara själv, det är ju kul emellanåt men också frustrerande och ensamt. Det här blev ett långt inlägg med det är ju kul med läsning, right? Ha det bäst ❤️