Triggerpunktbehandling på golv eller på Powerplate

Hej hälsovänner! Julen närmar sig med stormsteg. Hoppas ni har en mysig andra advent! Julstress och ömma punkter på kroppen? Låt oss tala lite om just triggerpunkter. En triggerpunkt är en punkt på muskeln som kan ömma och smärta. Ibland kan även smärta stråla ut till andra delar av kroppen när man trycker på en triggerpunkt. När man behandlar triggerpunkter förbättrar man blodtillförseln och minskar eller tar bort eventuell smärta helt. Triggerpunkter finns i alla delar av kroppen.  Hur behandlar man triggerpunkter själv?  Jag rekommenderar att använda en tennisboll eller liknande, men man kan även använda sig av en foamroller om man han tillgång till det. Det bästa är att prova sig fram och se vad man tycker fungerar bäst. Man kan stå mot en vägg, bänk eller sitta/ligga på golvet och rulla över de ömma områdena. När man hittat en triggerpunkt, sakta ner och håll ett konstant tryck på just den punkten. Du kan använda små rörelser på och runt om triggerpunkten. Kom ihåg att slappna av och andas. När smärtan börjar avta kan du trycka lite hårdare och upprepa processen.  Några favoritställen jag gillar att självbehandla är: 1: Mellan skulderbladen (liggandes på rygg med två tennisbollar på varsin sida av ryggraden med armarna som att du kramar dig själv) 2: Latsen (liggandes på sidan med armen mot golvet utsträckt längst örat) 3. Sätesmuskulaturen (sittandes med lätt böjda ben, med en fot precis ovanför motsatt knä, rulla på den sida vars fot är upphöjd) 4. Ländryggen (även där med två tennisbollar samtidigt).  För ännu kraftigare effekt - behandla dina triggerpunkter på en powerplate! Man kommer djupt ner i muskulaturen snabbare. Det är riktigt skönt att avsluta ett träningspass med massage/stretch och triggerpunktbehandling på plattan. Prova och känn själv!