Patricias upplevelse

Månaden har varit händelserik och Indien är verkligen värt ett besök om man vill uppleva något nytt. Sakerna jag har fått se på sjukhuset har nått upp till mina förväntningar men vi blev förvånade över kommunikationen till personalen. Jag rekommenderar starkt att alla som får chansen att åka på utlandspraktik tar den men man ska nog vara beredd på att ta mer initiativ än i finland. Att läsa journaler, googla och ta reda på själv har varit mitt största inlärninssätt under dessa veckor. Många i personalen kan inte engelska och många verkar också vara rädda att lära ut så det gäller att inte ge upp utan leta vidare tills man hittar någon man klickar med. Kulturskillnaderna är stora och att folk kommenterar ens utseende etc är vanligt och något man bör förstå att inte ta hårt! Åt nästa års studernaden vill jag tipsa om att vara lite påträngande och inte backa fastän folk försöker visa bort er utan kom ihåg att ni är där för inlärning. Åt sjukhuset gav jag förslaget att de till nästa år skulle utse specifika handledare så att man vet vem man ska hålla sig i närheten av. Enligt dom så var det här första året som de inte hade handledare och det var en stor nackdel enligt mig så jag hoppas att dom ändrar system igen :)