Rebeckas upplevelse

Min upplevelse i indien har nog varit blandat. De har varit både roligt,intressan och jobbigt på samma gång. Allt har varit så annorlunda i jämförelse med Finland  och man fått se enorma skillnader. På praktiken har jag lärt mig en hel del men jag har också varit tvungen att ta initiativet själv att lära mig. Vissa av skötarna där verkade nästan vara lite rädda eller närvösa i vår närvaro. Vilket ledde till att ingen pratade även fast man ställde frågor och försökte prata fritt. Maten, trafiken, allt har varit annorlunda. Vi mötte chefen på Dr Mehtas Hospital, han var en rolig typ. Bra humor och behandlade oss normalt. Många har varit väldigt påträngande och inte förstått när man sagt ifrån. Selfies har man fått stanna och ta med en massa personer. Det bästa med denna resa har varit att få se så mycket skillnader mellan våra länder. Värmen, sällskapet och fritiden har man även njutit mycket av. Det jag har lärt mig och kommer ta med mig under livets gång är hur tacksam jag borde vara för de små saker man annars tar förgivet! Till exempel att man har mat på bordet, tak över huvudet, kläder, skor, jobb, arbete, skola osv. Kommer uppskatta allt så mycket mera hemma! Skönt att komma hem till trygga Finland, kommer dock att sakna alla skratt och torra skämt som har hjälpt oss genom dagarna!