PARIS - DAG 1 & 2

Gapandes i den gyllene timmenVi steg av planet på Orly Sud efter en väldigt lugn flygning, och välkomnades genast av värmen. Efter ett snabbt stopp på ett café (där jag köpte världens godaste fyllda baguette) tog vi en buss in till metron. Jag slogs redan under bussfärden av Paris skönhet, och då vi tagit fyran till Chatelet stod jag mest och gapade. Staden var gyllene, grön och alldeles underbar. Värmen, solnedgången och svalorna som virvlade förbi gjorde mig helt lyrisk.Vi träffade vår Airbnb-värd vid lägenheten och han hade köpt en färsk baguette och det fanns hemgjord sylt också. Lägenheten var perfekt för oss. Vi bodde alltså i stadsdelen Le Marais, som ligger rakt norr om Seine och öarna, så vi bodde bara cirka 200 meter från Notre Dame. Om man stod utanför på gatan kunde man se Hotel de Ville och Notre Dame, vilket kändes fantastiskt lyxigt och coolt. Vi kunde inte vänta tills nästa morgon, utan gick på en kvällspromenad ner till floden för att sträcka på benen. Allt var så fint upplyst och jag förstår nu varför Paris kallas "city of lights". Magiskt.Morgon i MaraisPirret i magen då vi vaknade var väldigt trevligt på något sätt. Vi piffade oss lite och gick sedan ut för att ta oss an staden jag redan blivit förälskad i. Vi gick längs smala gator, förbi doftande bagerier och färgglada butiksfönster på jakt efter frukost. F bestämde sig för en salt crepe med ost, skinka och ägg, medan jag valde en baguette fylld med tomat, mozzarella, sallad och basilika. Vi gick till en fontän och sedan ner mot Seine för att avnjuta både frukosten och utsikten. Förmiddag längs flodenVi gick över till den större av öarna i jakt på vatten, och hamnade på en liten tvärgata med mysiga hus. Efter några kringelikrokar tornade sig mitt i allt Notre Dame upp sig, och jag lämnades gapande igen. Vi beundrade rosorna på katedralens baksida och gick sedan till torget framför tillsammans med alla andra turister och soldater. Det var lite skrämmande att se så många poliser och soldater gå omkring med stora maskingevär på magen, men det gällde att tänka att de var där för ens säkerhet. Den gassande solen tinade upp våra finländska vinterkroppar ordentligt och vi njöt för fullt.En sväng till den mindre ön gjorde vi, och sedan gick vi över till den södra sidan av Seine i jakt på glass. Med varsin Magnum gick vi tillbaka till den större ön och satt oss vid flodkanten. Eftersom alla träd och växter redan hade tagit på sig sommarskruden big time, var vi tvungna att gå tillbaka till lägenheten för att hämta F:s allergimedicin. Det kändes däremot som en välkommen paus eftersom vi hade fått så många nya intryck och gått en hel del då redan. Louvren, Tuileries och Grand PalaisEfter en kort siesta styrde vi stegen mot Louvren och Jardin de Tuileries. Musiken ekade vackert av gatumusikanternas violiner när vi gick in till Louvren, och både glaspyramiderna och vattnet i fontänerna glänste i solen. Vi knäppte några bilder och traskade sedan vidare genom parken. Det här var nog ett av mina favoritställen, människor chillade med en bok, barnen skrattade och lekte med segelbåtar i vattnet och allt var så grönt och fint. Paris kändes inte alls som en storstad just där och då.Vi kom till Place de la Concorde och sedan Pont Alexandre III och Grand Palais. Så fint. Vi blev förvånade över hur många husbåtar som låg och guppade längs floden. Eiffeltornet såg vi mer och mer av, men vi motstod frestelsen att åka dit eftersom vi ville spara det till nästa dag. Vi irrade bort oss i ett område med vackra hus, men när vi märkte att det kryllade av kostymnissar och poliser hittade vi kvickt en metrostation och tog oss hemåt. Vet fortfarande inte riktigt vad som var på gång där. Parisisk pizza och happy hourPå kvällen gick vi ut för att äta middag i närheten av lägenheten eftersom det finns massor med mysiga restauranger och caféer där. Vi bänkade oss på en uteservering och åt varsin pizza (inte väldigt franskt, men fantastiskt gott) och drack öl och billig (heja happy hour!) jordgubbsmojito. Vi satt länge och pratade om dagen och morgondagen och allt och inget. Just sådär som en perfekt avslutning på dagen ska vara. Mer om vad vi gjorde de andra dagarna kommer inom kort.Kram,Johanna