USA - Del 2

Här är säkert världens längsta blogginlägg. Ett gäng bilder från USA. Blandade bilder från kameran, instagram och snapchat, min telefon samt Janinas telefon. Har dessutom försökt lagt bilderna i ordning denna gång!   Mitt flyg blev försenat 6 timmar, vilket gjorde att jag kom fram till hotellet kring 4-5 på morgonen amerikansk tid. Lyckades sova några timmar innan det var dags att utforska New York på egna ben, då jag inte skulle träffa Janina förrän ett dygn senare.   Gick och handlade frukost då det i princip bara fanns fikabröd på hotellet. Svensk som man är. Blev mycket bekant med denna karta. Gick till Times Square.   Tog en paus i Bryant Park där det var något slags framträdande. Gött med underhållning, tänkte jag. Sedan var det dags att träffa Janina. Åkte en gul taxi till hotellet vi skulle bo på! :-D Vi turistade... ...och åt på Chipotle, där man fick schyssta citat på kvittona. Vi gick på musikal på Broadway. Vi åkte upp i Rockefeller Center.   Vi var uppe i säkert över en timme och tog selfies... ... ...tog kort på varandra då det var mycket ljust... ...fick en säkerhetsvakt att ta kort på oss... ...tog töntiga turistbilder... ... ... ...och ja. Petade på Empire State Building. Vi åt frukost/brunch-buffén på hotellet, högst upp med utsikt över 9/11-memorial. Göööött.     Skrev upp notan på rumsnumret, mycket coolt.   Resultatet från bilden ovanför denna.   Vi köpte massor av Lindt-godisar som vi delade på.   Stannade och drack Starbucks-kaffe (och utnyttjade wifit) nära Chinatown. Vi satt på gräset i Brooklyn och väntade in solnedgången och mörkret. Usch så kallt det blev.. men värt! Vi gick över Brooklyn Bridge tillbaka till vårt hotell. Här är en bild på en kille som var utklädd till Pikachu. Fint. Vi åkte The Staten Island Ferry. "Tjena, här är vi ute och paddlar utanför Manhattan".   Hoppade på bussen som tog oss till Washington. Här har vi precis kommit fram till Washington och sitter på tunnelbanan. Fulaste bilden, men jag tycker ändå den är rätt skön. I badrummet hemma hos Janina såg vi denna. Fy helvete. Det värsta var ju att vi inte visste vart den tog vägen senare. Vi gjorde goda frukostar/bruncher! Katten Tiga som inte ville annat än att ligga på min kudde när vi sov. Kan ju ha varit en aning svårt att sova med en katt i ansiktet. Vi turistade en heldag i Washington. Det var väldigt varmt just denna dag, så vi letade en hel del efter ställen där vi kunde fylla på våra vattenflaskor. Det kom en hel drös av polisbilar och svarta bilar. En gata var avstängd och vi gissade på att det var Barack Obama som precis åkte förbi, eftersom detta var nära vita huset.  Vi tog mindre charmerande turistbilder.   Känner ni igen vyn? Kan ses i Forrest Gump! Vilo-/ vatten-/ fruktpaus. En GTA-polisbil, typ. Hängde vid the national mall.   Vi gick på muséer. Bl.a. ett naturmuseum där vi såg en dvärghamster. Vi såg detta "museum" och blev superexalterade över att se vad som fanns inuti. Kul att det visade sig vara ett informationshus. Vi såg ett pyttelitet McDonalds i vagnformat. Vi åt på Cheesecake Factory med Janinas vänner. Ååååh så gott! Ville prova så många godsaker som möjligt när jag var i USA, sådant som inte finns i Sverige och bara MÅSTE ätas under en USA-vistelse. Här är en av dem. Vi tog vårt pick och pack och lämnade Washington för några dagar i Ocean City.     Anlände till hotellet och blev glada över varsin Queen-säng med 4 kuddar vardera. I Ocean City tog vi det mestadels lugnt och hade en riktig solsemester. Solen var alldeles röd vid solnedgången. Vi tog bussen ca 70 gator bort och gick ned till stranden där det var utebio. Så här satt vi, pillade med sanden och kollade på Dumma Mig 2. Helt ok. Vi gick upp vid 06-tiden för att se soluppgången. Dock blev vi ganska besvikna då detta var det enda vi såg. Sjukaste soluppgången någonsin. Vi bodde precis vid stranden, så där hängde vi en del. Det bästa var ju att vi såg delfiner!!! De simmade längs strandkanten och var kanske 10 meter från alla som badade! Dock var de jättesvåra att få kort på men det syns lite av dem längst till vänster på bilden. Vi mötte upp några av Janinas kompisar och åt middag. Efter middagen åt vi froyo. Nummer två på min måste-äta-lista. Gött att jag ville smaka ALLA godsaker och inte ens åt en enda hamburgare under min resa, vilket är helt sjukt enligt mig när man har varit på semester i USA. Det borde egentligen vara obligatoriskt att äta hamburgare eller hämtpizza..   Vi lyckades få en våg över alla våra saker. Fick rädda en lånebok genom att lägga toapapper mellan bladen och pressa boken under en golvlampa (bakom en fåtölj så att städerskan inte skulle misstänka något, haha). Fick också skölja handdukarna, vilka inte torkade utan var fortfarande fuktiga när vi åkte tillbaka till Washington = sjukt. Vi åt middagar vid havet. Hittade ett ställe där vi åt frukost varje dag. Fick helt sjukt lite mjölk till min gröt en dag.   Vi köpte dyr chokladfudge (nr 3 obligatorisk godsak) och åt medan vi spelade kort i flera timmar. Sista dagen i Ocean City och vi fick lov att checka ut från hotellet mitt på dagen. De hade dock inget ställe där man kunde förvara sitt bagage, så vi låg och solade på stranden tillsammans med våra väskor. Shoppingdag i Washington. Åt Chipotle igen. Haha, typ det enda vi åt. Seriöst, det sista jag åt i USA innan vi gick på flyget var Chipotle. Så gott ju! Vi gick på bio och jag tänkte först beställa en stor läsk "bara för att", men jag ångrade mig och tog en liten istället. Inte så liten ändå. Jag och Janinas kompis Mikaela i biosalongen. BÄSTA! Hallå?! Ser ni stolarna eller? Åh. Underbara. Man kunde trycka på en knapp så fälldes ryggstödet ned och fotstödet upp. Dessutom var stolarna sjukt mjuka och bekväma och armstödet mellan mig och Mikaela kunde fällas upp så att det blev extra brett för dem som gick två och två... :-) Vi transporterade oss till Georgetown och åt lunch vid vattnet. Mycket trevligt, förutom att en geting kom och vi (jag) fick panik. Kunde inte ens sitta på min stol.. Drack upp mitt vatten och Janina lyckades fånga den!! Sen ställde vi på pepparkaret ovanpå så att muggen inte skulle blåsa iväg och riskera att getingen skulle släppas fri. Sista dagen i Washington och USA. Det SPÖregnade. Det var en lätt lutande nedförsbacke utanför Janinas hus och där skapades det en flod. Det skulle vara sophämtning samma dag och de tomma tunnorna åkte i det forsande vattnet. Måste ju varit väldigt säkert att köra bil på denna väg då det kom massa tunnor farandes (utan bromsar).. ;-) Ooooch hemresa! Jag och Janina tänkte prova på ett fitnessprogram, men sen såg vi att det var över en timme långt, så vi skippade det..