Our last days in Parga

Nu kommer sista uppdateringen om vår resa i Parga. Det har varit så kul att gå tillbaka och titta igenom alla bilderna igen och välja ut vilka bilder jag ska publicera i bloggen. Utan att överdriva tror jag att jag tog mellan 200-300 bilder under vår vistelse där men så brukar det bli när man gillar att fotografera.  LÖRDAG I PARGA Idag var vi tillbaka på stranden! Jag mådde lite bättre men jag var fortfarande väldigt förkyld och nu hade ju även Theo blivit förkyld. Så typiskt. Men som sagt - vi ignorerade i princip att vi var sjuka och fortsatte att köra på som vanligt! Jag glömde nämna det i mitt förra inlägg men under torsdagen i Parga så köpte vi snorklar och cyklop så att vi kunde snorkla. På lördagen valde vi att gå till den andra stranden vi hade varit på första dagen, den som hade en stenstrand. Och här var det extremt roligt att snorkla. Stranden var liksom "instängd" mellan två berg så det fanns sjukt mycket stenar och klippor att snorkla vid. Så häftigt!  Vi var ute och snorklade i ungefär 45 min i taget och vi fick se så mycket. Här skulle vi haft undervattensskydd till telefonerna så att vi hade kunnat fotograferat och filmat. Vi såg jättemycket fisk, sjöborrar, eremitkräftor och någon stor färgglad larv. Så himla häftigt. Jag är så glad att vi köpte cyklopen och till nästa semester ska vi även köpa simfötter.  När klockan blivit ett var vi hungriga så vi gick bort till ett ställe och köpte med oss gyros som vi åt i solstolarna. Denna gången hämtade vi från ett nytt ställe. Utanför restaurangen stod det "best gyros in town" och den var faktiskt väldigt, väldigt god. Efter några timmar på stranden begav vi oss hemåt igen för att duscha och göra oss i ordning inför kvällen.  Rosa Himmel Den här kvällen hade jag på mig en ceriserosa dröm. Den här klänningen köpte jag på NA-KD i vintras när det var rea och jag har bara väntat på att få använda den. Så fin, sval och bekväm. Även denna kvällen blev det en middag på Sakis och idag testade vi deras souvlaki. Jag tog kyckling och Theo tog vanlig sen delade vi, perfekt! Till detta blev det en flaska rödvin.  Eftersom att det var lördag tänkte vi att vi ville testa på någon efterrätt så vi valde båda baklava. Och det skulle vi inte gjort. Den var inte äcklig eller så, tvärtom, väldigt god! Men i efterhand skulle vi ha delat på en efterrätt istället för att ta vars en för den var så mäktig så ingen av oss orkade tyvärr att äta upp. Jag googlade lite när vi kom tillbaka till hotellet på kvällen och ska testa att göra baklava här hemma någon gång. För det var så gott!  Min älskling <3 Efter baklavan var vi båda såååå mätta. Det var längesedan som jag var så mätt men är det semester så är det. Då ska man unna sig. På vägen tillbaka till hotellet var vi dock tvungna att göra ett stopp då jag ville köpa en väska. Väskan som jag hade tittat på i flera dagar skulle nu bli min. Jag bloggade om väskan för några dagar sedan och om ni är nyfikna på hur den ser ut kan ni bara skrolla ner lite i bloggen. Så väskan fick följa med hem och jag hade genast glömt hur mätt jag var.  SÖNDAG I PARGA Och så var vi framme på sista heldagen i Parga... så sorgligt. Vi hade en så sjukt bra vecka i Parga och vi har sagt det att vi jättegärna hade åkt dit igen. Staden var så fin, maten var så god och stränderna var gudomliga. Även på söndagen gick vi till stenstranden och solade, snorklade, läste böcker, käkade gyros och tog verkligen in omgivningen. Helt underbart. Den här stranden var definitivt min favorit. Man slapp sanden och det var mycket roligare att snorkla här. Här fanns så mycket att titta på. Inte konstigt att vi låg ute i vattnet typ 45 minuter varje gång. Efter några timmar av snorklande och solande begav vi oss hem till hotellet och gjorde oss i ordning. Det var väldigt vemodigt faktiskt och kändes väldigt sorgligt då detta var vår sista kväll här. Vi gick ut och käkade middag även denna kväll och pratade om vår vecka tillsammans. Ingen av oss ville hem och jag hade absolut kunnat stanna en vecka till.   Alltså denna utsikten (och då menar jag inte Theo, hehe) var helt underbar. Detta hade jag kunnat titta på varje kväll. Så vackert! Efter middagen på Sakis tackade vi ägaren av restaurangen (vi åt ju där i princip varje kväll) för all den goda maten och sa att vi absolut kommer tillbaka igen. På vägen hem gick vi inom en bar som hette The blue bar för att dricka lite drinkar. Det var ju ändå sista kvällen så vi ville njuta till max.  Utsikten från baren, hur fint? Vi beställde in drink efter drink och bara njöt av varandras sällskap. Det var så längesedan som jag gick ut för att dricka drinkar så detta var verkligen efterlängtat. Vi hade ju druckit massor av vin hela veckan så allt vi ville ha var en söt drink. Efter 5 drinkar började jag känna mig lite tipsy så vi ville ta emot notan och betala men då säger servitrisen att vi var tvungna att testa en drink till som baren bjöd på för att vi hade köpt så många drinkar. Och inte skulle väl jag tacka nej till en drink? Dessutom var den väldigt god. Alla drinkarna var jättegoda och det var så trevlig stämning där. Kan verkligen rekommendera The blue bar! När vi gick tackade dem oss så mycket för besöket och ville att vi skulle besöka dem igen. Tro det när vi beställde typ 10 drinkar sammanlagt, haha. SISTA DAGEN I PARGA Och då var dagen kommen... Sista dagen i Parga. Vår buss skulle gå från hotellet vid sex tiden så vi hade hela dagen på oss att ta in de sista solstrålarna och snorkla en sista gång så det gjorde vi. Denna dagen gick vi ner tidigare till stranden och köpte med oss frukost då allting vi hade hemma i lägenheten var slut.  När klockan slog två kände vi att det var dags att gå tillbaka till lägenheten för att duscha och packa väskorna men innan vi gick hem ställde jag mig vid strandkanten och tog in utsikten en sista gång. På vägen hem köpte vi med oss gyros en sista gång och avnjöt denna på balkongen. Under tiden vi var på stranden hade vi fått nya grannar. Ett par norskar som var supertrevliga! De hade tydligen varit i Parga flera gånger och gav oss flera tips om vad man kunde göra där. Typiskt att detta var vår sista dag då. Vi hade i alla fall en magisk vecka och dessa minnena kommer vi att bära med oss hela livet. Vår första resa ensamma <3 I väntan på att bussen skulle komma laddade vi ner fler avsnitt av Peaky Blinders och spelade Yatzy. När klockan slog sex kom bussen och hämtade upp oss som sedan tog oss till flygplatsen. Flygresan hem gick superbra men när vi landade i Köpenhamn rann tårarna ner för kinderna igen..... Jag hatar verkligen att flyga och sen var det ändå skönt att känna att vi klarade det. Både flygresa och själva vistelsen i Parga. Tack Parga för den här gången, vi kommer tillbaka!